Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

mandag 11. desember 2017

Å være hundeeier

I dag leste jeg et innlegg som ga meg mange tanker. Ikke nye tanker men viktige tanker.

Her er innlegget fra Hund .no
http://hunden.no/blogg/innlegg/95557/Til-deg-som-ikke-hadde-hjerte-til-gi-meg-ett-verdig-liv-Til-deg-som-solgte-og-kj-pte-meg-som-en-god-Jo-Nesb-bok/

Et godt skrevet innlegg med så mange viktige momenter. Kanskje særlig nå inn mot juletiden. Ennå mer spesielt.. at julen har noe med å få hund ..Hva legger vi til grunn for å skaffe oss en hund? En ting er sikkert, det SKAL ligge masse til grunn for å skaffe seg en hund. En elendig grunn er at man ikke har noe annet å kjøpe til en person til jul.. eller at du ønsker at en annen burde ha en hund..

Innlegget over her viser at selv om man selv ønsker å ha en hund, må tenke på hvilken hund man skal ha, hva er målet med å ha hund, og har jeg det som skal til for å ha denne rasen i 12-18 år fremover..

Dette er så vanskelig. For har en førstegangs hundekjøper denne kunnskapen? Har man grunnlag for å vite hvor mye som skal til, Nei det tror jeg ikke...Jeg vokste opp med hund i familien, men så nok ikke hele bildet av det å ha ansvaret for hund nei.. Vi bodde jo på en gård hvor det var folk hjemme hele tiden og ansvaret lå jo hos mamma og pappa. Prøver å komme inn på dette på valpekursene jeg har. Ja da er jo valget gjort, men en bevisstgjøring på hva din valgte rase har som genetiske ferdigheter er viktig for et vellykket hundehold. Når man da attpåtil blander raser blir det ennå mer komplekst. Da har du ingen rasesandard, ingen grunnleggende kunnskap om dyret du har kjøpt, bare let og finn ut av individet selv. Mye manglende kunnskap gir situasjoner som den i artikkelen, dessverre. ..

Vi hadde flaks.. leste mye, men  ante vel ikke nok om rasen vi valgte... På FINN selvfølgelig. Verdens nydeligste Draumur, Islandsk fårehund.. Han lærte meg hund. Han kom med en enorm ballast, som jeg hadde bestemt meg for å mestre. Gikk på kurs, oppsøkte fagfolk og gjorde virkelig dette til et mestringsprosjekt.. som jeg tapte... Vi kjøpte tom. en hund til, for å prøve å hjelpe Draumur: Litt galskap, og funka ikke.. Men denne gangen hadde vi flaks. Ny hund kjøpt usett på FINN, levert på døra.. Prater om å være tunglært :-)

Etter hvert kommer kunnskapen krypende. Litt etter litt. Ansvaret. Ut på tur om morran før jobb. Ikke alltid morsomt, men de har fortjent en god tur før jeg reiser på jobb. Etter jobb er det trening eller tur som står på tapetet. Sydenturer og andre reiser er mer upraktisk med 3 hunder på laget. Hundene er en stor del av oss, og tar sin plass. Men vi har ryddet den plassen de trenger. Selvsagt har det kostet , ha,ha,ha, bobil nummer tre har vi allerede kommet til. Når hele slekta er allergisk må man gjøre noen praktiske tiltak. ..Og siden vi hadde muligheten så ble de tiltakene gjort. Jammen glad vi hadde muligheten.

For Therron kom plutselig inn på laget han også..Og hvem hadde trodd at vi skulle sitte som 3 hunds eiere bare 9 år etter første hund kom inn på laget..

Ja nå må jeg si at vi kanskje har dratt dette litt lenger enn mange, men hund er for meg, helse, glede gode venner og trening.. Hundene gir oss masse, men krever et liv som er tilpasset deres behov. Det er ikke mine behov  som er å ut og gå klokka halv sju om morran. Men det å gi dem et verdig liv, som jeg kan stå for det er viktig for meg.

Jeg har alltid tenkt mye på det å ta et dyr inn i huset og la det dyret være helt avhengig av min omsorg og stimulering for å ha det bra. Gjør ikke jeg jobben min, så er det de som lider. Noen ganger føles det STOOOORT og tungt å tenke på, og andre ganger bare glede. Klarer jeg å gi mine hunder det de trenger? Har de det bra nok? Å eie et annet liv skal være et stort ansvar som skal tas på det største alvor. Selvsagt kan ting skje.. men i utgangspunktet er ikke en hund en ting man kvitter seg med når man er lei. Da blir det som i innlegget. Hunden flytter og flytter.. ikke fordi den gjør eller er noe annet enn seg selv. Men fordi eiere ikke aner hva de tar på seg..

Noen ganger innimellom så hadde det vært deilig å være uten hund.. Ja en kveld innimellom. :-)
Uten bikkjene hadde jeg vært lat, feit og sur, kanskje delvis ufør også. for hvem kommer seg ikke på jobb etter å ha gått 2 km med gutta på morran...

Uten guttene hadde jeg ikke fått alle de flotte opplevelsene de gir meg. I dag gikk vi forbi skøytebana jeg gikk på når jeg var lita. Det knaser i snøen og ungene yrer rundt på bana. Noen ungdommer fryser på fingrene når de knyter skøytene, og er ivrige på å komme seg ut på isen. Vi smugkikker og rusler videre i mørket. Med hodelykt og refleksvest. Det knaser under skoene.. Gode minner og opplevelser gir energi i hverdagen.

Jeg har lært meg å se de små hverdagsgledene, suge til meg de gode opplevelsene ute på tur.
Men jeg får like vondt av alle de hundene som blir flytta rundt, bare fordi vi ikke gjør en god nok jobb på forhånd. Har vi tid, lyst og vilje til å ofre det som skal til for å følge en hund gjennom hele livet?

Det kan nemlig koste deg en bobil :-), pels i møblene, ekstra husarbeid, pels i smørret, mange klesruller, bør investere i en tørketrommel for å blir kvitt hår i klær og tepper og.... ingen sydenturer, bæsjeposer, bekymringer, skitne dørstokker, potemerker på gulvene, gode hundevenner, mange timers trening i uka, mange flotte naturopplevelser, og alltid noen som er hengiven når de ser deg..

Men likevel ser jeg alltid innover og gransker mitt eget hundehold når jeg leser slike innlegg som jeg leste i dag. Gjør like vondt hver gang. Det er mange raser jeg aldri skal ha.. men min jobb blir å gjøre mine hunder til lykkelige hunder og gi valpekjøperne et best mulig grunnlag for å kunne bli gode hundeeiere, og stille opp med min kunnskap når folk sliter med hundeholdet. Mer får jeg ikke gjort. men jammen er det nok i seg selv..
og håper INGEN kjøper hund i gave til noen som ikke er klare for å ta det hele ansvaret for dyrene sine 365 dager i året, er de DITT ansvar.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar