Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

tirsdag 19. november 2013

skifte av årsiden

Ja snart er vinteren her: Den er inne og erter oss litt, slenger inn med noen kuldegrader, før høsten har tenkt å holde igjen så godt den kan og gir oss dager med varmegrader. Kampen mellom høsten og kong vinter sliter på kroppen.. Drit og dra rett og slett.
Bikkjene får for lite trening, jobber tar all energien fra kroppen, og sofaen blir redningen..
Med en kropp som krangler og et sinn som jobber hardt for å holde humøret oppe.. Så håper jeg nå at kong vinter snart skal lande og gi oss gode stabile vinterdager.
Vi sliter oss opp på agilitytrening, og gjennomfører treningen med feltarbeid og slalom.
Tennisballen er en must for å trene felt. Da har gutta gode løpende felt. Målet er å trene løpende felt i hele vinter 100% med tennisball, og håpe at det sitter i beina når konkurransene setter inn igjen.
Slalomtreningen foregår både her hjemme og på trening, selvstendighetstrening, og god føring.. Nok å trene på...
I går fikk vi bekreftelsen på Snorri sitt championat, så da kan vi legge utstilling på hylla. deilig....
 
 Så har jeg og Snorri gjennomført bronsemerke kurset, fikk god veiledning og ikke minst bevisstgjøring på vaner og uvaner man har lagt seg til.
 
Hvem har vel fortalt meg at jeg styrer bikkjene med lyder, kremting, smatting og andre kroppsbevegelser. Som selvsagt er praktisk i hverdagen, men som fort blir dobbelt, trippel kommandoer i lydighet. ( ha,ha, bikkja lærer fort og det skal jeg være glad for)
Siste ukene har jo kroppen vært dritt, så Snorri har fått litt trening mens vi har vært på tur, da i duotrening sammen med Odin. Går nesten bra å ha "på plass" med to hunder utenfor hverandre..
Men Snorri viser igjen at bare han får noen utfordringer så griper han dem hjertelig...
Uka før merket skulle tas så får vi beskjed om at båndet må være i venstre hånd under lineføring.. Merkelig hvordan små detaljer lager nye utfordringer... Plutselig blir belønningshånda opptatt med båndet og gutten går litt lenger ut fra beina mine.. Hva skjer da? Jo, han setter seg ikke ved fot når jeg stopper.. Merker nok ikke så godt at mor stopper(?)
Så ved bare å bytte hånd på båndet fikk vi nye utfordringer... Ja,ja, de tok vi jo tak i et par dager før merketagingen. Men gutten jobber på han, og som dere ser, så gikk det da ikke så verst. Ble " noen" dobbeltkommandoer( og en rykning eller to venstre hånd... noen gamle vaner som skal lukes bort kanskje??), og et par lureskritt etter kommando på stå under marsj.. ( jeg trodde han ville komme helt til meg... kjente i nakkehårene at han kom)
Morsomt med en Champion gutten som er dårligst på tannvising. Tror Snorri virkelig ikke liker å bli oversett. Han sitter pent når vi håndhilser, men da er det jammen meg slutt. Han logrer og "smiler" snuser og ivrer mot den som kommer ..( drit i tenna, se på MEG!!). ha,ha,ha, ikke akkurat champion vørkje det , men fikk da en nier....
Innkalling synes Snorri er kjempecoolt.. Hallo, få løpe hele hallen på tvers i full fart, og da MÅ en islandshund få bjeffe "litt", drit i poengene.... Dette er kjempegøy!!!
Fellesdekken synes Snorri er helt ok... Da kan man jo få ligge der og snuse og kose seg, strekke seg litt, kikke på mor om hun har tenkt å finne på noe annet enn å bare stå der og se dum ut....
 
Så etter en runde hvor Snorri gjør mer enn man kan forvente, men samtidig har sine egne vrier..Litt kreativ må man jo kunne være.....
Men damene var snille, se bare her:
 
 
Verden flinkeste Islandshundgutt, som alltid gjør sitt beste...mor skal hjem og slenge seg på sofaen, mens Odin har fått tur med Hanne...
Takk for flott kurs Astrid og Randi, dere har mye kunnskap som dere villig deler med oss. Verdifullt og lærerrikt.
Til helga begynner jeg på NKK`s intruktør 1 kurs..ja,ja, ingen skal si at vi ikke tar utfordringer i hvertfall... litt mye noen ganger, men blir nok kanskje jul i Isakstua lell.....?? Julegavene er nesten i boks, og baksten,, tja, den får bakeren gjøre i år.. Noe rekker jeg vel kanskje??
Eksamen er jo ikke "før" 4 januar,...
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar