Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

lørdag 23. november 2013

instruktør 1 kurs

Ja,ja, ingen skal si at man ikke er halvgal.. ikke akkurat fremmed uttrykk for en del av mine aktiviteter, men men.
Bare det å melde seg på 3 ukers kurs rett før jul og med eksamen 4.januar!!
Det som er deilig er at her er det flere som er like "halvgale".
Vi er 9 stk som har latt jula fare i år og setter den kakebaksten bort til mamma, ja eller bakeren kanskje? Heldigvis er julegavene i boks, så ødelegger jeg ikke andre sin jul i hvertfall.
Vaskingen får vi utsette til en annen gang... men har en feriedag før jul så får planlegge godt.
Rakk å ta noen bilder i pausa også:

 Jeg har alltid sagt at jeg ikke skal drive med instruksjon da jeg underviser hele dagen. Kanskje det som har utløst dette plutselige "innfallet" ? Jeg underviser jo ikke på dagtid lenger.. Undervisning er jo noe jeg liker. I hvertfall hadde jeg plutselig kastet meg på og sagt JA til å ta instruktør 1 kurs nå i november-desember...og har man sagt A så får man si B

Ikke minst synes jeg det er spennende å lære noe nytt. Her er det jo et område hvor jeg kan noe innenfor praksisfeltet. Skal bli greit å få mer teori i bunnen. Det er så viktig å ikke bare vite hva gjør du når, men faktisk vite HVORFOR!
De 3 Islandshundgutta har gitt meg mye lærdom gjennom de 4 siste årene.

TAKK , Draumur, Odin og Snorri
Jeg må si at Draumur la det største og første grunnlaget for å ville lære, ikke minst TRENGE å lære mer. Han viste meg hvor viktig det er at vi som hundeeiere veit hva vi driver med når man som hund ikke har riktig alt på plass.
Så fikk vi Odin som er lærevillig, mammagutt, ivrig, og elsker full fart. og til slutt og ikke minst
"lillegutt" Snorri som har en sindighet og en arbeidsevne som er ENORM stor. Her er det bare å fylle på men hva som helst. Han tar alt som kommer, jobber seg gjennom det, og kommer ut med mestring, stolthet og trygghet og ro.
Så tenker jeg jo at man som instruktører vil møte alle disse tre typene( og mange, mange flere) og faktisk skal gi gode råd og veiledninger til alle. ( gulp....)
Tenker jeg på det blir det nesten skummelt. Bare gjennom mine 3 hunder har jeg måtte velge helt forskjellige veger frem. Det å måtte gi opp Draumur sine utfordringer var nok mitt største nederlag, men jeg prøver å tenke på alt han har gitt meg av kunnskap og erfaringer. Jeg lover at denne kunnskapen skal jeg i hvertfall bruke til noe fornuftig. "Kampen" skal ikke ha vært forgjeves.

SÅ med denne bakgrunnen sitter jeg da fra 09.00 til 16.00 på "skolebenken", 3 helger før jul, og håper dette skal gi meg litt mer kunnskap om hvordan, hva, hvordan og når.

Ja,ja, ny kunnskap er aldri bortkastet. I dag hadde vi om pedagogikk ( det er kjent i hvertfall) og hundens adferd. Sliten av å sitte så mye på rumpa, og denne helga er virkelig utfordrende sånn sett. Ingen hunder, ingen praksis i løpet av denne helga, bare sitte og lytte, suge til seg og håpe man klarer både å forstå og huske.
Heldigvis har vi en engasjert, entusiastisk, kunnskapsrik, erfaren og god instruktør, Hilde. Her er det mye kunnskap og erfaring vi skal høste av disse dagene, så vi får utnytte tiden godt.

Nå skal jeg snart ned på lading igjen, for å lade opp igjen til en ny dag til på "skolebenken" i morgen.
Så får vi håpe at vi kommer ut med større kunnskap, flere ferdigheter og mer reflektert som instruktør i andre enden. Med eksamen om 1,5 mnd. er det litt skremmende, men hvem har sagt at livet ikke er en utfordring?

og som dere ser, det er små detaljer som lager en flott helhet.
God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar