Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

mandag 22. januar 2018

Miljøvennlig.

Fokuset på miljøvennlighet er stort..
Plastrester i dyr, i drikkevannet vårt, tynt ozonlag, energikvoter og mye mer. Hver dag er det fokus på miljøvennlighet.

Men er det enkelt? NEI, jeg synes det er vanskelig å være miljøvennlig i hverdagen. Jeg er ikke noe fanatiker, men synes vi alle skal prøve å gjøre det vi kan.. og lat er jeg.. så det blir det jeg mestrer i hverdagen.

Jeg kaster aldri plastikk i naturen, bæsjeposer er med til enste søppelkasse, bæreposer brukes opp igjen, vi sorterer plast, metall, glass, papir og mat.
Jeg prøver å være bevisst på forbruk. ikke kjøpe ting jeg ikke trenger. Ting har jeg nok av, da ting også skal produseres og bruker sine ressurser i den prosessen.. Og det er akkurat her det begynner å bli avansert.

Hva er egentlig miljøvennlig? Dette er jo en forskningsoppgave i seg selv.
Jeg kjøpte denne her etter jul.


210 vasker på ett slik egg. I stede for såpe, la dette egget ligge i maskina i hele 210 vasker. Det er refil hvor man kan fylle på nye 210 vasker..

Enkelt ..ja.... miljøvennlig??? aner ikke. Kan hjelpe på selvfølelsen min og tro det er miljøvennlig, men sikker er jeg ikke.

For hvor mye energi brukes for å lage denne pelletsen, og hvor miljøvennlig er utslippene av disse ?
Det virker miljøvennlig om man tenker på hvor mye såpe man bruker på 210 vasker.. men...

Jeg er en enkel sjel og ønsker å tro at dette er med på å hjelpe på miljøet.. og jeg kan jo beholde troen så lenge jeg ikke leser alt for mye om produksjon, utslipp etc. Skal man leve i troen,eller tro på pakningen?... ja og finnes det noe bedre alternativ..

nei.. jeg lar vært å sjekke.. og har trua på at jeg gjør noe lurt.. som sagt.. en enkel sjel som har trua på de små tiltak..

også er jeg for enkle tiltak som gjør det enkelt i hverdagen.. Er det for godt til å være sant??

Kanskje.. men .. deilig å tro man gjør sin del..er det ikke?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar