Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

lørdag 25. mai 2013

Æres den som æres bør

Forrige helg var vi på agilitystevne igjen.
Vi var en hel gjeng fra Lillehammer som reiste med bobil, campingvogner og telt.
Odin skulle for første gang stille i klasse 2, og Snorri skulle på sin andre konkurranse.
Så her var skuldrene godt nede for noen gode prestasjoner resultatmessig sett.

Snorri stakkars blir en liten kar i følge med alle de store, raske hundene i klasse stor.
Han ble målt i helga, og funnet 2 cm for høy for å kunne gå på mellom.
Ja,ja, det visste vi jo egentlig, men .............

Jeg trodde jeg ville få litt mellomrom mellom hundene som skulle gå, da Snorri går i klasse 1, og Odin i klasse 2 mellom. Men nei da, for det første  er det maaaaaaaange hunder i klasse stor 1, og denne lørdagen hadde de rotert på startrekkefølgen.
stor gikk med klasse 3,1 og 2, og mellom med 1,2 og 3
Og tro det eller ei. Akkurat i det jeg skulle på banen med Snorri, ble det brifing med Odin osv. Så jeg fikk virkelig kjent på dette med å kunne ha fokus der du er, akkurat nå, og ikke stresse med noe annet. Ja, ikke at jeg fiksa det... for det var vel akkurat det jeg ikke gjorde.
Jeg brifet banen til Odin  med stresset om at jeg skulle startet med Snorri, gikk med Snorri, for så å løpe tilbake og gå med Odin...( bare grunnlaget her var vel allerede litt tynt eller?)

På hopp var det faktisk værre, for da var halve brifingen samtidig. Og den kan selv ikke jeg klare. Så det ble dårlig brifing på begge. Det får være måte med multitasking.

Men,men dette er noe jeg må være bevisst på, og trene på. Blir nok ikke siste gangen...

Snorri er en hedelig kar..... Han jobber og jobber, hopper og hopper og står på... og iveren, den er det i hvertfall ikke noe å si på.... Beundrer denne lille ivrige dotten som går på med dødsforrakt..
og det virklig betaler seg. På andre stevnet hans,, slår han ut nesten alle sammen. Tenk, en andreplass....:-) Gikk egentlig ikke helt opp for meg hvor flink han hadde vært, for da var tankene allerede over på Odin og neste løp.
Men jeg er dyktig imponert over fersk gutt på banen, som har minst 10 cm. for korte bein.
Snorri gikk feilfritt, og hadde faktisk 7 sekunder igjen på tiden. ...

Så med Snorri sitt løp i hodet, gikk jeg over til første start i klasse to.
Akkurat i det vi skal gå til start var det en liten Jack russel mann som ville si ifra til Odin at han fikk jaggu ligge unna, der var det han som regjerte.. og Odin ga nok noe tilbake for disse karene startet å argumentere så det holdt..
Så med ei bikkje som var supergira på start, var jeg sikker på at han skulle tjuvstarte. Og når man er sikker på det, så skjer jo det selvsagt.. I det jeg kastet et blikk bakover for å sjekke om han satt, så gjorde han selvsagt ikke det lenger... ( min feil... teit)

Så skikkelig på etterskudd startet vi. og på hinder 4 var det en flott tunell. Med to innbydende innganger. Med dårlig brifing og på etterskudd, viste jeg han rett inn i feil åpning. Disk, men vi fortsatte..... og Odin gikk resten av løpet kjempebra.. Altså en god disk....( må ta med seg det positive man kan)

I hopp tror jeg Snorri vil få noen problemer.. Her er det mange lange strekker, noe flotte bordercolliene elsker. Snorri også, men i mye lavere fart.. men vi får jobbe med vårt.

På hopp for Odin var det mye snurring.... Oj,oj,min ivrige lille Odin mann.... hvordan skal vi komme oss gjennom her.. Felle der, og der, og der.
Ja,ja, hopp i gang... Og jammen fikk han til alt som var vanskelig.. ( jeg jobbet nok hardt)
Men så kom vi til et hinder vi skulle rundt. Jeg slapp Odin alt for langt foran meg.. og derfor tok han med et hinder ekstra.. Odin tok rundt-hopp han som han hadde fått beskjed om, bare med et ekstra hinder inkludert...( min feil igjen, hadde ikke tenkt på den fella en gang)

Snorri fikk en disk i slalomen på hopp dag 1. Jeg veit ikke hvorfor, men noe var det sikkert......

Dag to var mye roligerer da de hadde endret på rekkefølgen på startene. Her fikk jeg bedre tid, og fikk gjort en bedre jobb.

Resultatet var at vi fikk til masse flott arbeid, men ser hva vi må øver videre på. ( og det er jo hele vitsen med å være med.. finne noe vi må øve på)

Snorri må lære seg å møte nye hindre. Jeg fikk han ikke over et langhopp som var svart med ei stor pil på.. ikke snakk om at han skulle over den.... altså disk.... men flott løpe ellers.
Så et løp med 10 feilpoeng. Et hinderriv og en vegring. De hadde en så annerledes mur enn vi er vant med. Men etter en ekstra kikk på det kunne han godt hoppe over...

Odin gikk to fine løp på søndag. Et agilityløp med en flott disk. Godt løp med feil tunell-inngang igjen. Fortsatt min feil, dårlig føring...men resten gikk supert....

I hoppløpet var han så ivrig at det ble riv de to første hopphinderene. MEN ..resten var et godt løp. og jammen synes jeg det var god føring også.. :-) en flott 5.plass i klasse 2

Så alt i alt må jeg si at dette var ei flott helg med to gutter som virklig kan dette med å jobbe sammen med meg, og insatsen skal ingen si noe på.

Og kort oppsummert ift. meg selv:
Jeg har mye jeg må jobbe med. Fokus på en ting om gangen, kroppsføring ift. tunneller, holde igjen Odin når det er mye snurr, ned med kroppen og hold igjen tempoet når det er trangt..

og totalt: flinke gutter og en fører som har mye å jobbe med..
Og her et "seiersbilde" av lillegutt i stor klasse.

Du har fortjent all heder og ære velsegutt:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar