Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

mandag 20. mai 2013

Litt av hvert

Ja skal si tiden løper av sted.
Forrige helg hadde vi igjen treff på Frya. Ikke noe så hyggelig som å treffe andre hundegale mennesker som er interessert i akkurat det samme som meg, nemlig hundene mine og deres.


 
Vi startet som vanlig med grilling og hyggelige hilsninger på nye og gamle bekjente. Dette gjalt både hund og eiere...
Dette var et treff som varte noen dager. Her skulle vi "treffes" fra onsdag til søndag..
Men med mye innhold: Gjetertest, MH, øyelysing, agility, rally lydighet, og utstillingstrening.
Den som ikke fant noe den likte her.. ...
og ikke minst det aller viktigste utenom.. nemlig det sosiale. Bygge relasjoner hundeeierne imellom.
 
Jeg hadde tatt på meg å drifte agility treningen. Fra 10.00 til 17.00
uten lunchtiden da...
Hadde ladet opp med morsomme og enkle baner, regnet jo med at mange ikke hadde trent agility siden treffet i fjor.
Og det stemte for det meste.Men utrolig morsomt å se hvordan bikkjer lærer, utfordrer seg selv og ta nye utfordringer som vi eiere gir dem.
Noen inspireres av leker og andre av godbiter. Det var lange dager, og slitne hunder og eiere etterhvert. Men alle fikk nok timer med trening disse dagene må jeg si.
her er noen agilitybilder...
 
 


Vi jobbet mye med innlæring av hinder, men også motivasjon og baklengskjeding.

Så må man jo hoppe over


eller må man egentlig det??


Funker knallbra under også :-)

Men mye sosialt for både hunder og eiere. og mens man venter på tur utnytter man tiden godt:'

og mor og sønn fikk hilse igjen også. mange som er i slekt på et slikt treff( og da er det snakk om hundene)

Snorri hadde også mamman sin der.. og disse to mor og barn settene viser vel variasjonen i avl`n på disse hundene...avkommene og mødrene er vel ikke akkurat like:


Hei, jøss er du virkelig sønnen min?? Så stor du har blitt.


Men en ting er sikkert. De har noe til felles. LIGG UNNA GODBITEN MIN!!

 Så skulle vi gjeterteste begge gutta.

Først ut var Snorri. Snorri ble leid inn på jordet i bånd. Der var sauen gjerdet inn i en sirkel midt på jordet.

Så skulle vi nærme oss halvveis. Han skulle få se på sauen, og så skulle vi slippe han.
Hva gjør han.. Tja, hva gjorde Snorri egentlig.. Jo, sjekket om disse ulldottene ville være med og leke, og passe på hvor matmor var... det er jo hun som har maten... ha,ha,ha,

mor gikk og gikk, og Snorri fulgte med. .. nemlig matmor....
vi hadde flinke damer helt fra Danmark, spesialister på gjeting.. nemlig Else og Jette. Og man trengte ikke være spesialist for å forstå .....
at det ikke finnes gjeterinstinkt i veslegutten. Han var ikke en gårdshund en gang, men en knallfin familiehund.. ha,ha,ha, Snorri fikk prøve 3 ganger tom. men nei da....
Han ble diskutert og vi hørte masse flotte ord om familiehunden vår. Godt bygd, fantastisk hode, godt lynne, lydig, litt for lydig for en gjeterhund, for avhengig av mamman sin.... men ingen gjeterhund....
Gjetertesterne mente at han trodde sauene var hunder....og lekekamerater..

Så var det Odin sin tur. Samme prosedyre
Odin er kjempeklar
og hva skjer med en hund som aldri har truffet en sau?
Jo han jobber helt naturlig med sauen. Driver sauen ut ifra hvor jeg står og beveger meg.. Helt utrolig.... Odin jobber og jobber, løper og løper. utrolig interessant at genetikken er der.,.
noe som har ligget langt der inne blir dratt frem på minutter.
Den store konklusjonen var" Han kan du bare å begynne å bruke som driver, han er klar".

Morsomt, ikke skal jeg kjøpe meg sau, og ikke skal jeg bruke dem som gjetere. ( eller han da, han andre var jo ikke akkurat noe krutt når det gjaldt gjeting) Men fantastisk å se ...
Takk til de danske damene som delte masse kunnskap med oss om gjeting, Islandshund og mye annet hundesnakk. ( og de skrøt så av bikkjene våre, og da blir vi stolt veit du...)

Så var det MH test. den skal jeg beskrive mer senere, men begge gutta gikk supert gjennom.
Ingen tegn til aggrisivitet, og flinke til å avreagere.. stolt....

Ellers hadde vi kvelder med informasjon, vi hadde ekstraordinært årsmøte hvor nytt styre ble valgt.
Og som den heldig vinneren, er jeg nå leder i Norsk Islandshundklubb. Kjempespennende, men skulle gjerne vært ferdig med ledervervet på Lillehammer først.
Men, men dyktige folk rundt meg går det vel......

I hvertfall utrolig interessant å være med å jobbe for en frisk og flott rase. Det skal bli interessant og spenennde.
Vi hadde en kveld med avls informasjon, og tenk, det er kun 20 godkjente avls-hannhunder i Norge ( som er HD røntghet og øyelyst. og over 2 år. DET var ikke mye......) Men heldigvis er mange flinke til å søke partnere utenlands, og det trenger vi.

Snorri ble også øyelyst på treffet, og var fri for øyesykdommer.........og alle hjerter gleder seg..
( nå er det kun HD igjen, og det gjør vi 11.juni.)

Det var ca. 35 hunder på treffet, og vi hadde det superbra. Fint vær om dagen, og regn om natta. Slik det skal være på treff det.
Nå kan vi bare glede oss til neste år.. nytt treff, forhåpentlig ennå flere deltagere.... Pinsen neste år folkens.
Her prøvde vi å samle de som var igjen siste dagen.

 
 

Er det ikke en flott bukett. :-) Takk for i år, sees neste år!!!

1 kommentar:

  1. Hvordan får dere det til??? Ei slik samling over så mange dager, er jo litt av en bragd. Og det må være innmari moro :)
    Spesielt når du har to så flinke og vakre hunder!
    Gleder meg til å høre mer om MH testingen også.

    SvarSlett