Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

tirsdag 7. august 2012

Første agilitykonkurranse

Ja,ja, så var helgen der. Agilitystevne i Aurskog. Vi reiste på fredag kveld, og parkerte bobilen og "bosatte oss "på en parkeringsplass ved idrettsplassen. Mange var i full aktivitet, og vi ble møtt av en blid mann på sykkel, med solhatt med rosa sløyfer på.Geir Grefstad selvfølgelig ;-) Det var nydelig vær, og vi satt ute og koste oss..... Jeg har ikke vært så nervøs, så jeg var nervøs for å plutslig bli nervøs rett før løpet, eller midt i løpet. ( ha,ha, skal ikke være enkelt) Vi var en gjeng fra brukshundklubben. Noen skulle være med hele helgen, og noen bare en dag. Vi gærningene ( altså jeg og Odin) meldte oss på både agility og hopp begge dager. Like greit å hoppe skikkelig i det. Odd Idar og Snorri var også med. Snorri som heiagjeng, og Odd Idar som heiagjeng og håndtlanger.. Lørdagen kom fort og vi fikk en nydelig start på dagen. De hadde jammen ordnet med flott vær også.. Vi gikk bort på området og der hadde mine drevne agilityvenner satt opp telt og var klar for en konkurransedag. Spennende.. Odin ventet i hundegården sammen med Snorri og Odd idar, så jeg fikk kikket ordentlig på hvordan dette fungerer. Fikk sett på¨brifingen for liten, og sett på hvordan de gjorde dette her. Så morsomt ut da!!! Ikke lenge etter var det klart for vårt første løp.... Ja,ja, nå var det bare å hoppe i det. Nervene kom ikke, og Odd Idar sto klar med en meget ivrig gutt når jeg var klar etter vår brifing. Banen var ikke vanskelig å huske, vår utfordring er slalom og felt.... Jeg turde ikke sette Odin langt unna første hopp for at han skulle ha toppfart ved start.. Hallo, gutten har da stor nok fart som han har..... Vi fikk 5 feil både på slalominngang ( men han gikk slalom bare han fikk litt hjelp inn i starten, Vi må trene på slalominnganger), og en feltfeil.... Men jammen var han flink !!!!! Dægen, blir jo stolt da.... 7.plass!! Og bare en feltfeil!!! Ikke kom nervene, og det var morsomt å kjenne på at ting vi hadde øvd på gikk bra..... Ikke stakk han av, ikke var han interessert i de andre hundene under løpet. Odin hadde full fokus på mor og agilityløypa!!! kjempegøy, hopp neste gang... Ja,ja, slalomen her også.. Jeg var her litt mer skeptisk på brifingen. Hva er best?? Godt å ha med seg noen drevne agilitydamer jeg kunne spørre. Odin har full speed, og jeg prøver å rekke et foranbytte for å "sikre "inn i rett tunnellinngang.. Ja,ja, hva ble resultatet? Jo jeg ble for sein, og på tur over kom Odin allerede og jeg dro han rett inn i den tunnellinngangen han ikke skulle... Ja,ja, da lærte jeg det... Jeg har IKKE tid til å snu slik i fart. Ikke sikring, men god føring.... Vi fullfører og Odin går et knall-løp, ja uten disken da.. ;-) Slitne etter en hel dag i solen og med mange inntrykk. VAr forresten deilig å ha med seg en som kunne orden med bikkja, mens mor bare kunne forberede seg til brifing og løpet( absolutt å anbefale) Kjempefornøyd etter dag 1, og imponert over ivrig og konsentrert gutt. Dagen ble avsluttet med hyggelig selskap og pizza. Bare sååå hyggelig når man reiser flere. Søndagen startet på samme måte, nydelig sol, hunder alle steder og neste konkurransedag sto klar.. Startet med agility i dag også. Phu.. Tenk om gårdagen var et blaff... Ja,ja, Vi brifer i veg, og jeg ser alle de fellene jeg kan komme opp i.. ( trodde jeg) Nei da, var en jeg hadde glemt, Samme feil som dagen før. Jeg prøver å rekke over, og ender med å dra med meg Odin over i feil tunnellingang igjen.... Ja,ja, litt tunglært er jeg vel. Vi fullfører, og Odin går resten som en drøm....UTEN feltfeil.. stolt ;-) Så var det bare hopp igjen... Begynte Odin å bli sliten?? Det var varmt, og mor begynte å kjenne at det tæret på konsentrasjonen. Odin kom heseblesende opp mot gressmatta. Hallo, skjer det nå?? Odin var like klar som de foregående løpene.... Her gikk det unna!! og jammen klarte vi å gå feilfritt!! Fantastisk morsomt å få til det man ønsker.. Full fart ( løypa var satt opp til 39 sek, og vi brukte 29 sek....) Jeg kjente at jeg var stolt av Odin... Tenk å klare feilfritt første helga!!! Da ble det napp i hopp ( hjelp, det er jo alt for tidlig....) 4 plass, og premie... ( ble et leiebånd i dag) Dægen, over all forventning... I pausen fikk vi målebrev på Odin også , så nå er han en "ekte" mellomhund. Jeg fikk prøvemålt Snorri også, og han blir ingen mellomhund, han blir en ekte STOR hund... ( ca. 4 cm over mellom) Noe skikkelig dritt, stakkars Snorri skal sloss mot bordercollier og andre raske hunder.. men,men det får vi ta etterhvert... Så vi reiste hjem med en skikkelig god opplevelse fra denne helga. Hyggelige folk, morsom aktivitet, og ikke minst få bekreftet at man har trent riktig på noe i hvertfall. Så får vi bare trene på slalominngang og felt, slalominngang og felt.... Dette var absolutt til å gjenta, og siden dette i det hele ble en positiv opplevelse, vil dere nok se oss i noen flere konkurranser etterhvert,.. Først er det Stav til helga( også der med 4 starter), så skal vi trene og kose oss med treningen. Kanskje en konkurranse til eller to i høst. Nå har vi i hvertfall debutert, og Odin elsket det!!!' absolutt å anbefale!!! ( beklager,ingen bilder, hadde ikke tid !!!!! ,-) )

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar