Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

søndag 11. september 2011

Ny hverdag

Rart dette,etter at Draumur "reiste" har jeg vært litt tom.
Men lover å ta meg i nakken og skrive litt.
Vi har jo Odin gutten her :-)

Forrige helg var vi på Hundorp på utstilling ( for de som ikke har fått med seg det )
Vi bestemte oss for å ta bobilen, da det var meldt regn, regn og regn.
Pakket oss inn, og startet klokka 07.00
Odin visste ikke helt hva han var med på, men satt nå der og halvsov på turen oppover.
Når vi ankom utstillingsområde, kunne vi bare svinge bilen inn til ring 2, og sveive ut markisa. Her skal jeg si dere at bobil-utstillerene kommer ( ha,ha,ha)
Da hadde vi full utsikt over ringen, fra vår private campingplass med kjøleskap, gasskomfyr og egen do ( praktisk)
Men det var da så veldig bløtt i gresset. Og når Odin blir vår i pelsen blir han helt krusete.
I gikk en liten runde før jeg plasserte han i buret ved siden av oss.
En liten ny runde før det var vår tur, men nå merket jeg at ODin var rett og slett skikkelig misfornøyd med å bare ha vært i buret...
Plutselig skulle vi inn i ringen, og der satte Odin i gang...OG BJEFFE !!
Han som nesten aldri bjeffer, bjeffet i ett sett. jo mer han bjeffet, jo mer stressa ble jeg.. Og dermed...... akkurat, bjeffa han ennå mer......
( men du må avlære denne bikkja bjeffingen var kommentaren til dommeren..)
Ja det er jeg jo enig i. ..


Ikke lenge etter skulle vi i ringen igjen med Garm....Hvem skulle få certet.. Odin satte i gang igjen, og holdt det gående........Ja, i hvertfall til vi var ferdig.
Etter at vi gikk ut av ringen bjeffet han nesten ikke en liten boff en gang resten av dagen......
Ja,ja, ble reserve cert, Gratulerer flotte Garm....!!
Men det ble exellent og CK :-)

Fikk fin sløyfe vi også da :-) ( lys blå betyr reserve cert)
Dommerkommentaren var:
Bra ballanse, maskulin velformet skalle, bra ører, øyne, sterkt neseparti av god lengde, velbåret hals, fast overlinje,bra hale, passende dyp front, bra vinklet foran og bak, effektive bevegelser , bra pels.

Gode ord, og bra pels var jo helt utrolig. Vi røyter og røyter om dagen...
Jeg merker at jeg har mye å lære ift. utstilling og rutiner. Tar imot gode tips med takk.

Ellers merker vi at Odin har spist litt dårlig siden Draumur ble borte. Så vi får lirke og lure litt ekstra så han ikke blir for tynn.....
Odin leter ikke så mye lenger, men han er litt mer skeptisk.
Har nok mistet "vernet " sitt( Draumur)
Nye ting er litt skummelt, og derfor litt mer bjeffing.
Bjeffer på nye hunder, rundballer som ligger i vegkanten, rett og slett litt spøkelsesalder...
Vi er med på mandagstreningen for å trene på å jobbe ved siden av andre hunder.. Odin jobber som en gud, men stresser litt( = bjeffing)
Men regner med at dette går seg til etterhvert som han lærer å være alene.
Vi prøver å få til en bytur hver uke: ( Merker at det var lite trening de siste mnd. Draumur tok jo all tiden vår)
Odin er kjempeflink på kontakt og tilkalling, kan kommandoene, men å legge seg ved siden av andre skumle hunder ble for skummelt..
Tirsdagene blir det agilitytrening. Her storkoser Odin seg.
Han elsker fart og spenning.
Får nå passere alle hindre, og har fått hoppe på liten nå i starten..
Vi trener ikke på hindre, men han får gå et par runder i uka for trene konsentrasjon og kommandoer...
Dette synes Odin er kjempemorro! Bare vent til han blir gammel nok, da skal vi få hvert hinder til å sitte skikkelig....
PGA. en fotskade har jeg fått "gått" eller skal vi si løpt med Frøya( Islandsk fårehund på 6 år) en kunnskapsrik dame som røper alle mine feil på banen. Hver gang det skjer noe som ikke bør skje, er det jeg som står på feil sted til feil tid, eller sier kommandoer for sent.
Her har jeg lært kjempemye frem til Odin og jeg skal få opp farta: Lærerrikt!
Odin var med min mann på jobb de første dagene etter at han ble alene,men nå "gidder" han ikke. Mye deiligere å ligge hjemme og sove. Det er jo tross alt bare 2-3 timer..
Jobben nå er å ikke skjemme han alt for mye bort....
Han er jo babyen vår ..
Savner leken hundene imellom, men ser jo at nå skal Odin få all oppmerksomhet en stund... ( så får vi se :-) )
Det neste er ( ja utenom all treningen imellom) Vikingskipet.
Nå skal vi prøve innendørs utstilling. ( og jeg krysser fingrene for at Odin har igjen pels til da....Men det må da gi seg snart...)
Ellers går ukene fort. Nytt skoleår med mange nye og store utfordringer.

Ha en flott uke alle sammen.....

1 kommentar:

  1. Syns det virker som du begynner å bli proff jeg :-) Nå MÅ du få laget utstillingsoppheng til alle rossetttene i bobilen din ;-) Husk på plass til de svarte og oransje også (ag) Jeg gleder meg til å se dere neste år :-) Men først sees vi i Vikingeskipet tenker jeg :-)

    Odin kledde sløyfa si veldig godt :-)

    SvarSlett