Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

søndag 8. august 2010

Vi har vel blitt en hundefamilie, status etter 3.mnd.

Tenk, det har snart gått 3 mnd siden treffet på Frya !, og vi fikk med oss Draumur hjem i bagasjen.
Rart hvordan men endrer seg når man får et dyr i hus.
Vanene endres, bare det å komme seg mer opp av sofaen og ut å gå..
Draumur får som regel 3 turer hver dag, og da får jo vi også det, det er deilig å "måtte" opp av sofaen og røre på seg.

Vi tenker mye hund, bare se her så vil du kanskje forstå:

Vi har jobbet mye med tillit, og det synes jeg vi får. Draumur får gå fritt ute når vi er med, og den tilliten ser det ut som han forstår. Vi skal nok ikke glemme at han to ganger har løpt etter biler oppi vegen. Da har vi stått der med hjertet i halsen og kryssa fingrene på at det skal gå bra.. Og det har det heldigvis gjort. Skjelven men lykkelig over at det har gått bra, og gutten kommer krypende tilbake, fullt klar over at grensene har blitt brutt.
Vi fikk med oss et dressurkurs i sommer, noe som var godt for oss begge. Vi skal jo bli kjent med hverandre. Vi har trent litt hver dag, enten bytrening, båndtrening, lydighet eller rett og slett kos og det å danne gode bånd.

Draumur har lært seg rutinene våre, og vet å utnytte enhver mulighet for å kunne få kjøre bil.

Til dere som har hunder som ikke liker å kjøre bil, spør Marianne hvordan hun gjør det, men bruk bare halve tiden av det hun mener du trenger :-)
Draumur er "litt for " glad i å kjøre bil. Jeg har måtte skille nøkkelknippet mitt, slik at jeg ikke har med bilnøkkelene når bare døra skal låses. Så fort han får teften av bilnøkler er det full fart her i huset. da skyr han ingen midler for å komme seg inn i en bil.( samme hvem som eier den, bare han får kjøre)

Ungene har flyttet ut, så nå er det bare Draumur og oss voksne. Men siden dette er et "levende" hus med mange inn og ut av dørene, har han mange han må forholde seg til. Her er et bilde hvor han er med noen tanteunger på telttur i hagen:

Vi har fått oss en hund som er fantastisk med unger. Draumur gikk et helt døgn bak denne vesle frøkna som alltid gikk med en boks med godbiter. Han måtte stadig gjøre små kunstner, og fikk godbit for alt han gjorde. Tror begge hadde fantastiske dager.


Vi har fått oss mange "hundevenner", og har blitt medlem av brukshundklubben som snart starter igjen etter ferien. Det gleder vi oss til.

Ellers har vi vært på mange flotte fjellturer i sommer, og Draumur er den fødte turkamerat. Ivrig, stille, følger mitt tempo, klager aldri på den valgte ruta, og er alltid klar for en kos eller to.

Vi har vært i avisa, bare se her:
http://byavis.no/sport


Den 19 august skal vi på et lydighetskurs, før vi skal prøve oss på agillity.
Jeg tror gutten vil elske agillity. Full fart og spenning er tingen. Så nå får jeg bare prøve å holde meg i form, så jeg henger med også.

I morgen begynner jeg på jobb igjen, så nå blir Draumur med min mann på kontoret.
Der nyter han rolige dager, med ansatte som stadig stikker innom og klapper og koser litt.
Så får trening og langtur bli på ettermiddagen.
Men vi håper da fortsatt på mange flotte helger utover høsten.
Molta er ikke riktig moden ennå, kanskje neste helg??
( bildet ble tatt i dag, og objektet ble fortært selv uten full modning. )



1 kommentar:

  1. Uuupps, jeg la kanskje "litt" for mye arbeid i biltreningen??
    Veldig koselig innlegg Ellen ;) Godt dere har Draumur da, nå som dere er blitt alene...
    Og det var veldig synlig på dere begge to at dere hadde fått dere hund ja! For ikke å snakke om gulvet deres!! hehe, som bugnet av hundeleker, og hundeskåler..Ikke noe tvil om at Draumur har kommet "hjem"!

    Lykke til med lydigheten, og agilityen da1!

    SvarSlett