Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

torsdag 11. desember 2014

Tur til Paris

Endelig var det klar for "dametur" til Paris. Mette og Kristoffer skulle danse VM i standard,
så da ble jeg ,Hanne og mamma med.
Mette og Kristoffer reiste fra Gardermoen, mens vi andre kom fra Trondheim.
Her ble det tid til en kaffekopp og en "julemuffins" mens vi ventet under mellomlandingen.
Her lærer rett og slett mamma og ta selfie. og det vil hun trenge på turen. Kjekt med barnebarn som kan stå for opplæringen :-)
 
Vi kom oss frem torsdag kveld, sent, så vi tok en drosje ut til dit vi skulle bo.
Fredag reiste jeg, Mette og Kristoffer til en dansekonkurranse i de samme lokalene som VM skulle foregå. Der var det elendig lysforhold, og jeg brukte kvelden på å filme danserne slik at de selv kunne se på dansingen i etterkant. men jammen har de blitt flinke..
Jeg er imponert.
For en innsats, og tenk alle her fra topp til bunn legger ned utrolige med mengder av timer med trening , hver eneste uke, hver dag. 
Alle med ett stort mål, nemlig toppen på pallen.
Noen har mulighet til å komme seg dit, og andre ikke. Men jammen skal jeg si deg at det krever.. Ikke noe søndagsskole her nei.
Slitne dansere og tilskuer kom tilbake til hotellet, hvor vi traff igjen to som var slitne etter en dag på shoppingsenteret som lå like ved..
Men man kan ikke reise til Paris uten å se litt av byen. Med en dag til rådighet ble nivået.. reise på alle de kjente stedene og ta selfie..Ha,ha.
Med en dagsbillett på tog og bane kom vi oss inn til Paris. her er en liten billedkavalkade fra dagen.. sier vel sitt ;-)
Ryddig og oversiktlig baner. Her har de tog i 2 etasjer..
 
For det meste var det ryddig, men -... ikke alle steder...
mamma sliter litt med teknikken, men her stiller de unge hjelpende til..
 
Første stopp:
 
og første turistattraksjon: flott gjeng :-)
 
Det var nydelig vær i Paris denne dagen, og for å si det slik... vi var absolutt ikke alene der..
 
 
Så gikk vi ned hele vegen til julemarkedet... Her var det boder med alt du kunne tenke deg..mat, sukkerspinn, håndarbeid, nips, +++++++ men her var det virkelig sild i tønne..
 
Vi stilte med egen guide.. Ja guiden hadde aldri vært i Paris, og var absolutt ikke akkurat stiv i kartlesing.. Men..vi hadde trua , og innsatsen var stor, lei allerede Kristoffer??
 
 
følg meg !!!!
 
Etter hvert ble noen av oss sultne. Da ble det pannekake med sirup, ost, pluss mye annet . Godt var det.
 
Tja hadde vært hyggelig med snø.. men julenips var det..
 
Neste stop Concordplassen. Ja som det står, er jo en plass. :-)
 
Dette bildet tok vi for et par år siden også.. og like unge og pene alle 3. '
Morsomt med 3 generasjoner på ett brett..
 
Selfie må til
 
Så måtte vi lete litt etter Metroen. Ja guiden visste hvor den var.. men ble litt i tvil.. har hun kontroll?
 
Stolt av de flotte jentene mine ( og det var det flere som synes, for mens jeg tok bildet var det en bak meg som sto og knipset bilde av dem..)
 
 
Det var den Metroen da?? skulle vært her et sted??
Aha, rundt hjørnet var den gitt. Vi er styrket i trua på guiden...
 
Ikke noe tid til å drøye lenger på hvert sted her nei. Lowre neste.
 
 
 
Guiden er fornøyd med starten på dagen.
 
og flere selfie
 
 
 
 
 
og mamma har fått teken på selfiene
 og vi kunne allerede se neste stoppested.
 
ned på undergrunnen, men før Eifieltårnet måtte vi ha litt mat.. Kristoffer hadde fått en anbefaling om et spisested..og Guiden begynner å bli sulten og maser på reiseselskapet.. Kom igjen da!
 
God mat... lite mat.. lite pynt. men utrolig god potetstappe.. vi leker ikke mat..
Det var trangt og intimt.. men det var utrolig deilig å få satt seg ned litt og få "litt" mat i kroppen.
 
og snart var vi klare for nye attraksjoner..
Paris på en dag er neimen ikke noe hvilehjem.
 
 I dag står man jo ikke mot en severdighet, men ryggen til.. ja for vi må jo ha en sefie..
 
 
 Det begynte å bli mørkt, og da lyste tårnet opp

Etter en lang dag var det å sette nesen hjemover. Måtte jo hvile beina litt før VM.
Sa vi som skulle sitte på ræva hele dagen etter.
Søndagen kom fort og her er vi under oppvarmingen..
Masse press og nerver..
 
alt må være perfekt når man går ut på gulvet..
 Da er de i gang.. tenk, alt man har trent på skal ut på en gang.... tempo, smile, fart, teknikk, holdning, rotasjon, finne gode plasseringer på gulvet, få vist frem det aller beste....

Jammen godt jeg kunne sitte på stolen.. for jeg var sliten i beina etter gårdagen...
Med spot lys og jeg hadde lagt igjen den eksterne blitzen hjemme i Norge ble det få gode bilder dessverre. men viser dere jo litt.
 
Runde på runde, dans på dans. Full innsats. De kom til 48 runden denne gangen. Egentlig fornøyd, men .... skulle gjerne vært i 24 runden.. tenk om. håp drømmer, innsats... vi vil... vi kan... en dag SKAL man stå på toppen.. Sukk, for meg er nivået her så høyt at jeg ikke ser noe særlig forskjell. For mye teknikk..
Men bare det å representere Norge i VM, full stemning, det lukter svette, bruning, glitter og stas rundt omkring, samme hvilken retning du ser. Slitne dansere, alle har nå gjort sitt. Mange tårer, mye håp, mange som ikke når sine mål, andre har nådd sine og setter nye med det samme. Bare vent til neste år...
Imponert..
Sent på natta reiste vi hjem til leilligheten vi hadde leid. Nesten like sliten vi som så på tror jeg.. Bare av lydnivået... Vi fikk alle utdelt egne klappere..
  
 
Jeg kan love dere at disse laget lyd.. og det var maaaange inne i den salen..
for når hendene ble sliten skulle det her lages liv.....
Utrolig morsomt, en opplevelse..
så var det hjem i seng før avreise klokka seks på mandag..
Hjemme igjen var det deilig å møte alle gutta mine.
Men med meg hjem hadde jeg gode minner fra noen flotte dager sammen med mamma`n min, jentene mine og  Kristoffer
Takk for turen alle sammen,
men gud hvor slitsomt der er å reise......


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar