Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

mandag 11. mars 2013

Debut helgen til Snorri

Endelig har Snorri blitt stor gutt, og skal få være med på ordentlig konkurranse.
Mjøndalen var målet for helga...
Begge var påmeldt på 4 løp hver for helga.. Alle som kjenner meg veit jo at det ikke er noe som heter halvvegs.... ha,ha,ha, Det som var værre var vel at jeg måtte gå 8 løp.....

Vi pakka oss inn i bilen, og reiste fredag etter jobb. Vi skulle bo på et pensjonat i Hokksund. Der skulle det være lov med hund inne.... og det må jo til..

Utrolig hvor mye man skulle dra med seg for å være borte et par netter...Metallbur( hallo, tør ikke en gærning være inne i et stoffbur, mens den andre har det gøy på bana.... da ville jeg snart hatt to hunder på bana... og det er vel ikke helt lov eller????
Så var det mat og skåler , bånd, papirer, godbiter , bæsjeposer, stol, etc.etc.etc...

Målet var klart:

Snorri: Her var målet å komme gjennom bana, med en hund som var konsentrert og som blir med meg rundt. Vi skulle ikke bry oss om feil og andre uviktige ting.. Bare det å være med en hel helg er nok for en halvstor førstereis gutt.

Odin: Her skulle vi prøve å få det siste nappet i agility, men har egentlig det som mål for sommeren.
I hopp har vi det vi trenger, så der skulle vi utfordre oss selv litt. Særlig med slalom. Odin har i det siste hatt lett for å slurve på slutten av slalomen.

Vi startet dagen på lørdag med å være i hallen litt over åtte. Første brifing var klokka ni.
Jeg må innrømme at jeg var spent på om jeg klarte å tråkle alle løpene i løpet av dagen. to forskjellige baner jeg skulle følge med på...

Brifing på stor kom fort i gang, og da var liksom dagen startet... Vi skulle få gå som nummer en, for at jeg skulle rekke brifing i mellomklassen.
Mette sto og hold Snorri mens jeg brifet.. Hun var IKKE sikker på om jeg fikk kontakt med han som uvitende skulle debutere.......Han var nemlig mye mer opptatt av alle rundt. Hallo, lekekamerater over alt...!! Herlig!!!

Vi gikk mot start, og..... obs... se bare selv:

http://www.youtube.com/watch?v=HRYcV3Oh9ns&feature=youtu.be

Det er litt høye hopphindre, og jammen fant han ut at det var mye enklere å bare bøye "litt" i knea, så kom han under... sparer mye tid også da....
Ble selvsagt disk, men for en konsentrert og ivrig kar.....
Jeg var nok overrasket, men samtidig, med målet som fokus, kjempeflink gutt. slalomen gikk som en drøm, alle felt.... men det var disse hopp hindrene da.....
Men, god start kjekken.. hoppe skal vi da lære...Kanskje fått litt mer fart om man hadde hold igjen kjeften også.. tenkt for en luftmotstand.... ha,ha,ha,

Så var det Odin sin tur i agility. Han var helt merkelig...snuste på nummerskiltene og var helt ute av fokus. Vi kom oss gjennom, ble nummer 7 tror jeg faktisk. men ikke på nett. en sliten gutt med mye kjør i magen etter bilturen.. ja,ja, gutten jobber på...

Så var det Snorri sitt hopp løp.
Hmm, dette blir spennende. Hoppløp med en hund som helst vil krype.. Fikk noen gode tips. Jeg prøver å starte sammen med han...så får vi se..
Og her kan dere se hvordan det gikk:

http://www.youtube.com/watch?v=V5gkiNx5cyE

Endelig, starten gikk bra, og gutten kom gjennom med bare 5 feil( den han krøp under)Skal si gutten jobba bra. Og det som var morsomt var at det var uten tidsfeil. ...
Det er håp!!
Gutten fikk plassering, en flott 18 plass.. og med 16 premierte, må jeg si at dette var over all forventning....

Nå hadde Odin fått hvilt litt, og kommet seg til hektene igjen. Jeg merker at Odin slapper mer av i buret sammen med Snorri, enn han gjør alene.

Odin gikk et flott hopp løp, med nytt napp. Feilfritt og 2.plass... er flink gutt som alltid. Selv om Odin ikke var helt i form... Odin liker ikke kjøre bil,. og blir så ugrei i kroppen sin...
Her fikk jeg noen tips om føring( Takk Hans Thollef). Litt mer vågale enn jeg ville valgt( jeg er god på å safe....) men hvorfor ikke?? Vi prøver, har jo de nappene jeg skal ha i hopp.. Det er jo nå jeg på prøve ut noen utfordringer..
Spennende baner også, som krevde litt handling..
Men det er jo det som er gøy., ja om en har med seg hodet...
MEn vi fikk til de morsomme tingene, og jeg ser at snurren Odin fikk var fordi jeg kryssa for seint.. ( derfor flott med video....) ser mine feil..
Men Odin jobba på som vanlig...
Gutten sin det, bare se hvor flink BIKKJA er ..:
 http://www.youtube.com/watch?v=CYrOtikm0D0&feature=youtu.be

Etter en lang dag i hallen, reiste vi og spiste litt mat før vi fant tilbake til Hokksund.
Slitne gutter, men jeg hadde med vom, og det gjorde underverker på Odin. frossen vom( som han elsker), med masse lunka vann over, og litt mat....
Har slitt med å få i Odin mat og drikke på konkurranser.. men dette gjorde susen. Tror det gikk ned en halv liter med vann, pluss for og vom.. Deilig å finne løsningen...
Snorri spiser når som helst og hva som helst.. så det gikk ned der også.

Så var det straks en ny dag med nye muligheter. Fortsatt samme målsetning, men nå har i hvertfall Snorri prøvd før....
Starter jo på samme måte som dagen før, men .. som resten av løpene. Her er det kun hoppe-høyt trening som skal til...
Men vi ser her at Snorri er litt ukonsentrert.litt mer "løpe rett på uten å se seg for..."

http://www.youtube.com/watch?v=RPdT9UXvBf0&feature=youtu.be

Så var det Odin sitt hopp løp på søndag.
Dette var også en utfordrende bane som krevde litt, morsomt å brife....
Dette gikk nemlig så knallbra, at handleren følte at noe måtte være feil.
Jeg måtte ha hoppa over et hinder.. men hvor??
og mens handleren drømmer og tenker ( selvsagt midt under løpet) jobber Odin på.. og handleren.. går rett på siste hinderet, og Odin løper forbi..
5 feil.. hallo, alt var jo perfekt inntil da.. hadde ikke hoppa over noen ting..
Dritt, men,men typisk meg.. Jeg må lære meg at man venter med å reflektere over slike ting til man kommer i mål. Hallo., tenk å være så bortreist..
Men flink hund, det skal han ha..
http://www.youtube.com/watch?v=Ly05EOwThT4&feature=youtu.be

Agility med Snorri var som de andre, god innsats, alle hindre uten hopp feilfritt gjennomført.
Knall bra.. så nå veit vi hva vi har å jobbe med...

Odin fikk til et flott agilityløp som siste løp denne helgen, og jammen, der satt den. Siste nappet i agility klasse 1. Vi hadde ikke god tid, for jeg kjørte utrolig safe. holdt igjen på alle felt, og var "streng" og plutselig midt inne i løpet måtte han sjekke bana ved siden av... det var en sort/hvit hund der, kanskje han trodde det var Snorri som gikk??
Det ble feilfritt, men ikke napp om det blir tidsfeil... så det var noen spennende minutter å vente på lista... men jammen klarte vi det..
Odin er en flott kar som er så flink til å lese meg. Så nå skal vi få mange nye utfordringer i klasse 2
Og siden målet var å komme opp i klasse 2 før sommeren var over, kan vi nå bruke god tid på å kose oss i klasse 2 og med nye utfordringer...

Alt i alt må jeg si at det var en flott helg. Bikkjene viser at de jobber på og gjør sitt beste. Treningen vi legger ned hjelper, og vi har mye spennende foran oss.
En hyggelig helg med gode treningskolleger, og deilig med folk som gir tips og ideer underveis. Og ikke minst takk til Mette for at du gadd å filme, holde bikkje, gi tilbakemeldinger og alt annet.
Vi var 4 fra klubben som reiste, og med hyggelige kvelder og lange dager sammen i hallen, er et godt å være flere... Dette er noe av grunnen for at jeg orker å drive med dette her.
Så trenger man noen som gir en et spark bak, utfordre litt og ha trua....( takk Hans Thollef, fortsett med det..)

Ingen bilder fra gutta i helga, ble bare film.

Helga ble slitsom og morsom og hyggelig.
Masse kjensfolk, det er Sååå hyggelig å treffe dere alle. Jeg lærte at det er masse hyggelgie folk som arrangerer stevne. Dere tilpassser og ordner,flytter og fikser slik at alle får gått og brifet der de skal.
En godopplevelse for alle 3, men like slitne var vi også.
Reiste hjem med gode opplevelser, mange nye erfaringer, mer å trene på, sett mange flinke folk som inspirerer, og hatt det utrolig hyggelig.

og best av alt: Mål oppnådd!!!!!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar