Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

søndag 26. februar 2012

6 mnd og 16 mnd

Dagene går fort, og hundene vokser og utvikler seg.
Odin er en skikkelig tenåring. Han prøver å være flink gutt, men mange lopper i blodet. Hører som regel, men det kan ta litt tid.
Det som har kommet med tenårene, er en liten spøkelsesperiode.
Mye er skummelt, mennesker vi møter i mørket, støvsugeren er plutselig kjempeskummel osv.
Hadde trodd denne "alderen" hadde kommet før, men her er den.
Vi trener agility to ganger i uka, og Odin er kjempeflink.
Noen ganger er vippa og slalomen kjempeskummel, mens andre ganger går det som en lek. Den som har størst utfordringer med det er jeg..vanskelig når man har for store forventninger, og morro de gangene vi har "gode" treninger.
Så har vi begynt med litt rallylydighet. Dette er noe Odin liker.
Han kan det jeg krever, men igjen er det jeg som ikke kan dette.
Men, vi får bli bedre etterhvert.. Skal på kurs i slutten av mars,hvor Berit Smaaland er instruktør. Vi gleder oss.
Odin utvikler seg til en kjekk kar, som jobber trives med trening, å gå på ski( selv om han ikke akkurat er verdens beste trekkhund )
Vi er mye sammen med andre hunder,og Odin er en sosial kar som elsker andre hunder. Vi merker noen ganger at han er litt "eplekjekk" før han får hilst, men elsker å leke med andre.
Og ikke minst, han elsker sin lillebror.
Og våre hunder er faktisk "Litt bortskjemt" ;-)
Snorri er nå 6 mnd. Han er nesten like høy som Odin, bredere over ryggen, er en god og sindig type.
Snorri og Odin leker og raser rundt omkring, og han utfordrer Odin om han kan.Han bruker gjerne tyngden til sin fordel, og står ikke av for en liten kamp.
Snorri trener enkel lydighet på mandag, og takler bare så bra å trene sammen med andre hunder. Sitter på kommando, og jeg kan godt gå fra om jeg vil.. Han elsker tilkalling, og alle andre hunder :-)
Snorri tror alle mennesker elsker han, og blir sjokkert om matmor kan "nedverge" seg til å bruke kjeft på "HAN".
Og er helt fra seg om noen ikke vil hilse på han.
Herlig ego på denne karen.
Snorri sin pels vokser og vokser. Og for en tykkelse på pelsen.
Denne gutten får nok pelsen til pappa`n sin.....
Jeg er nesten bekymret for varmen og sommeren.
Men, det skal vel litt røyting til før den tid
Ellers er Snorri med på valpslipp, og elsker å tumle rundt i hallen med andre valper.
Snorri er en skikkelig racer, men er enkel å friste. Enhver form for mat er godt nok som godbiter, og for mat gjør han hva som helst.
Jeg har vært litt bekymret for at han skal bli for tjukk, men vi har jo fått gode kommentarer på gutten vår.
Snorri får være med på skiturer uten å dra, og i dag løp han pent ved siden av meg uten å løpe mot alle fristelsene som var i løypa.

Jeg synes det har vært en tid som krever mye. To hunder som skal ha sin innlæring og opplæring. Men, har nå to fantastiske hunder som jeg håper vil gi oss mange gleder i mange, mange år fremover, og jeg vet jeg vil få igjen investeringen i monn.

Begge gutta skal få på et par utstillinger til uløpet av våren/ sommeren. Vi er ikke i utgangspunktet utstillingsmennesker, men alltid like hyggelig å møte gode Islandshundvenner.
Det er morro å følge dem i sin utvikling, og de gir oss masse glede i hverdagen.
Så hverdagen med en hund på 6 mnd. og en på 16 mnd. ,er krevende, morro og utrolig lærerrikt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar