Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

onsdag 28. juli 2010

Te fra naturens spiskammers, Mjødurt.


Her er en blink fra naturens spiskammers.
Dette er grøftekantblomsten de fleste av oss der på som ugras.
Men dette er en flott plante som er naturens eget pennicilin.

Jeg tar inn noen bunter, og henger dem til tørk i kjelleren. Der henger de en 3 ukers tid, før jeg tar dem opp og "rensker stenglene".
Jeg legger planten mellom to håndkler, og ruller kjevla over dem. Tar ut de groveste stenglene, og heller resten ned på et tett norgesglass.

Dette bruker jeg som te iløpet av vinteren. Er formen slitt ugrei, drikker jeg en kopp med mjødurt te hver dag.

Bare prøv. Jeg er kresen når det gjelder "grønnfor som smaker grønt", men denne her gikk greit, tom. uten søtningsmiddel.

Bare les mer om den her:


Lykke til !


3 kommentarer:

  1. hei
    jeg skulle gjerne fått tak i mjødurt te, vet du om noen som selger?

    SvarSlett
  2. plukk selv :)
    det vokser så godt som over alt!!
    oppdaget selv at det vokser masse rundt der jeg bor, og det skal brukes i årets runde med mjød!! :D

    SvarSlett
  3. SELGES HOS URTEKILDEN TLF 72424672

    SvarSlett