Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

mandag 17. april 2017

Utfordringer gir løsninger


Men en liten kar som Therron, som har så stor fart har jeg hatt noen utfordringer med å belønne riktig på felt... Hopper han??? hopper han ikke?? er det felt???eller rett og slett jukser han og hopper over.. Spesielt når jeg ligger bak han var det nesten umulig å se.

Så la Ingerid Klavenes ut sin "klikker" target-felt med lyd---

A.HA... Det kan jeg jo lage... Men .. måtte se litt på løsninger... Ikke skulle det bli for høy target og jeg skulle høre godt lyden... Mine er IKKE klikkertrent, så lyden gir ingen gjengkjenning for dem.. Så da måtte jeg trene inn klikkerlyden.. og det kunne jeg jo... For jeg innrømmer.. dette er mest for meg.. for å få 100% riktig belønning..
Ingen felt, ingen gummimus...men så skal han jammen ha belønning når det er felt..

Men vi hadde trent med bryteren til Trixie godbitmaskin... Kunne Jeg bruke den???


Andre ting enn høyde var lengde.... Her skal han måtte langt ned på feltet ..så lager den 60 cm. lang totalt...

Jeg måtte teste litt.. Var på Maxbo og fikk meg et par finer rester...
og måtte teste litt-..

For at den ikke skulle bli for høy, laget vi et hull i den nederste platen, hvor ringeklokka kunne stå i.( ja jeg og gubben )
Hadde det vært meg, så hadde nok jeg gjenget platene sammen på toppen. Men min handymann sier at det er det ikke behov for siden platene er så myke.... Så de ble rett og slett skrudd sammen på toppen, med en liten list under for å skjerme for skruene.


Så ble det testing.. på hvor stort spenn vi måtte ha for at den øverste finerplaten fikk riktig spenn ift ringeklokka. Ikke skulle den ligge nedpå klokka ( da ville den jo ikke ringe,) og spennet skulle være minst mulig.
Vi limte da to lister sammen på et bestemt sted..

Så kunne vi lime på en tepperest.. Litt lenger enn feltet ellers, slik at jeg fikk en fin overgang til brua

Jeg orket ikke lage noe feste... så gaffa en lettvint og fint... to stk gaffa på hver side så sitter den supert

Og klokka på plass.

Så nå er det bare å trene løpende felt...
Klikk på linken nedenfor så ser du en 8 sekunders snutt... :-)

Therron felt   ( denne snutten var en av de første gangene vi prøvde)

Dette fungerer flott for oss. Therron hadde et par ganger han hoppet over i starten... helt til han forsto poenget. Så hadde vi 10 av 10..  :-)

Targetfeltet gir oss 100% riktig belønning... og jeg slipper å stå og se på om han har felt... pling = belønning...Nå sitter fremover ganske bra... men jobber nå med at han skal tilbake etterpå.. flere utfordringer...

Morsomt med ideer man klarer å gjøre til sine, og det funker !!! Nå har jeg hørt om Trixie selger ringeklokker separat..( venter spent på svar)
Det jeg var spent på var om ringeklokka tålte å ligge under der... Ja det gjør den .. med liten hund i hvertfall..
Og den tynneste fineren... Kanskje noen tilpasninger om man har stor hund...men det slipper jeg å tenke på :-) .. Det er det kanskje noen andre som kan finne på... Ja eller om det beste er Ingerid Klavenes sin løsning som da er den beste... med klikker..?

Så nå får vi bare trene på løpende felt ........ og presse tålmodigheten min litt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar