Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

fredag 6. januar 2012

Og snipp snapp snute, så var jula ute

Ja,ja, så var jula over for denne gang også.
Ikke det at jeg er så veldig "julete", men det er nå hyggelig denne tiden.
Jeg koser meg med å gå gjennom alle minnene. Minnene fra alt som har vært,minner fra jentene mine, minner fra barnebarna til mannen min.
Ikke alt like pent, men minner.....
Jeg pynter ikke hele huset.Jeg har en krans på døra, julekrybba i gangen, og nisseskapet mitt.Ja, og et par nisser ved tv`n da...
Og med juleduker får det klare seg.
Men alle minnene , det er jul for meg.
Min jobb er å sette opp nisseskapet. Det er fullt av nisser jeg har fått fra forskjellige. Noen kjøpt, noen laget.
Noen må fikses litt på, men få kastes. her er dete alt fra ( stygge) dorullnisser, til dyre flotte nisser. Men alle fått ( og må innrømme at et par kjøpt, noen jeg bare måtte ha......)Men her er det kanelnisser, champanjenissser( korken av en champanjeflaske) trådnisser, stein-nisser etc.etc. og ikke minst de nissene som henger. ( vattkule og stoff)
her er ansiktene tegnet på feil veg. Men gud så skjønne. Laget av jente i barnehagen..134 i alt er et i nisseskapet mitt. Tenk å få fylle et skap med minner :

Jeg skulle hatt et bilde av juletreet vårt også, men det glemte jeg. Et tre som også er fylt av minner. ja, treet i seg selv er snart et minne.
Min yngste tåler ikke juletre, derfor ble det innkjøpt til julen for 18 år siden... DA var det flaut å ha plastikktre da.. Men alt blir en vane. Treet vårt er også fylt med minner. Pent, tja, det er vel øyet som ser...
For et tre med minner blir et allsidig tre med litt av hvert.
Det er jo slik det er med minner...
Litt av hvert, hulter i bulter.....
Den aller første juletrepynten: Vi hadde dårlig råd, men kjøpte en pakke med klokker på hobbyforretningen, og med røde sløyfer ble det pynten vi hadde på det året.
Det aller viktigst på treet vårt er en liten blå gris, av glanspapir. Den laget Mette når hun var 3 år. Antagelig flaks at den ble så fin når man er 3 år. Men den kikker alle etter når vi pynter til jul. Grisen til Mette.
Her er det neverhjerter, neverlenker( det er det håndtverkeren i huset som har laget, Hanne), engler jeg har fått på tidligere jobber, pynt jeg har fått av venner og kolleger, og selvsagt nisser.
Jeg har nemlig nissekjøpeforbud... Gubben synes det er nok nisser her. Det vet jo alle vennenne mine, så da dukker det alltid opp noen smånisser i gaver før jul. For gaver må man ta imot...
I år er vel første året jeg har gått i minus. Odin spiste nemlig en av blånissene mine.. Utrolig hvor lang han har blitt.....
Så er det Haslenissene mine da. De ekte nissene mine...
Jeg jobbet en gang på Breckes fargehandel i Oslo. Der solgte de haslenisser. Håndmalte nisser, som var dyre husker jeg. Den gangen koster de 150,- og det er ca. 25 år siden.Og det var ikke bare dyrt, men kjempedyrt for en student. i hvertfall for en nisse.
Men til jul fikk Ellen sin egen , ekte Haslenisse.
En julegave som varmet.Sjefen fulgte nok med :-D
De ble nok for dyre mot alle plastikknissene, for jeg har ikke sett dem i salg nå.
Hver gang jeg tar opp mine nisser, fylles jeg med livets minner. Store og små opplevelser , og tanker til personer som har gitt meg "sin nisse".
Jeg tror faktisk disse minnene er min jul, blandet med dagen i dag. Samvær med familien, og det å danne nye minner sammen med dem..
Men nå er alle minnene pakket ned, og ligger i bokser og venter på å bli landet med de nye minnene som har kommet til iløpet av året.
Så neste år har jeg flere minner å fylle på med, og da smelter nye og gamle minner sammen til en helthet, i nisseskapet mitt.
Jeg er nok ikke veldig "julete", men veldig "minnete".. nissene er jo bare symolet..for livet....

1 kommentar:

  1. Koseligt Ellen..jegh er heller ikke julete, men "minnete" som du sier..å det å skape disse minnene, spesielt for barna. er hele julen for meg ;) Men nå er rubbel å bit kasta ut ;)

    SvarSlett