Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

søndag 4. august 2013

Agilitykonkurranse Aurskog

Ja,ja, fredagen kom og vi pakket bobilen. Siste krampetrekning av ferien. Mandag er det tilbake til hverdagen og arbeid. Blir nok greit det også, bare vi har kjørt oss inn igjen med å stå opp tidlig,

Det som er så utrolig hyggelig er at jo lenger vi er med i gamet, jo flere kjenner vi. Og når vi snakker om det, i helga er det akkurat ett år siden jeg startet å konkurrere i agility. Når jeg ser bakover på dette året, har det jammen skjedd mye.
Odin har kommet opp i klasse 2 både i hopp og agility, og Snorri har allerede 1.napp i agility, og to i hopp i klasse 1.( er jo litt stolt av dem da..)

Helga startet med et agilityløp for Snorri.

Hallo, agility!!! Snorri har lært at han skal sitte på starten ( nesten). Han ville så veldig starte, og DER, der ga mor tegnet på at jeg skunne starte.. Ha,ha,ha, skal si det var start. Det så nesten ut som om Snorri eksploderte av energi, fremdrift og iver. Den eksplosjonen var det ikke enkelt å kontrollere ( om han prøvde) Første hopphinderet gikk så pinner og hinderet bare forsvant de de løse deler den kunne. Snorri fortsatte med liv og lyst. Fy søren , agility er GØY!! har ikke bilder av småtten, men tror noen andre tok. Vi fikk 15 eller 20 feil. Her gikk det unna gitt.


Så var det agility med Odin. Han gikk som ei kule, men når den som fører krøkker i vegen. Herre min noe så tragisk. Etter slalomen sto jeg der da. Var helt sikker på at det var det hinderet jeg så på som vi skulle til, men der sto det ikke noe nummer. Etter å ha lett litt og hjernen knaket så jeg tror publikum hørte det, slengte jeg blikket litt mot høyre. DER, der var hinderet. MEN, da hadde alt Odin fortsatt litt alene. jeg fikk huka han inn igjen, men ble 5 feil pga. min tragiske føringer( og hadde noen krøkkete svinger og valg som jeg absolutt kunne unnlatt. Jeg hadde brifet to forskjellige måter, og visne nok at jeg ikke hadde bestemt meg. Så Odin ble usikker, min feil)

Så begynte uværet. det regna , tordnet og lynte. Ja,ja, dette her blir noe.
Gikk til Hopp 1 med Snorri, og vurderte om jeg kunne gå med briller, eller om jeg ikke kom til å se noe som helst etter hvert.
Men vurderte det til at 40 sekunder med briller MÅ da gå greit.
Snorri stilte til start med stort mot og mye energi. ( må innrømme at den kombinasjonen er herlig...og i hvertfall etter sommerens tvil om han får lov til å gå mer agility)
Det var såpeglatt på gresset, og skoene mine hadde nok sett sine beste dager( og fotballskoene, de lå igjen hjemme....)
Men vi berga oss gjennom, selv om de hadde et skikkelig langt langhopp. 4.plass feilfritt og stolt fører.

Odin sitt agilityløp gikk helt strålende, ja helt frem til kjærringa gled på gresset ved siden av slalomen. Odin lurte jo selvsagt på hva mor gjorde der nede på gresset og stoppet. 5 feil. DA var jeg arg.... hallo, noe så teit å ikke ta med fotballsko.. JEG ødela Odin sitt løp IGJEN!
Ellers knallløp av Odin. :-) Flinke trofaste Odin.
Kikket på de Jæv.... skoene etterpå. og Ja, de var helt utslitte, OG sålen hadde løsnet fra skoen.. Kanskje på tide å kjøpe nye...skal se om jeg får tak i nye agilitysko. NÅ ER DET SLUTT på å ødelegge gode løp pga. feil sko...

Om kvelden reiste noen av oss og spiste pizza, var deilig å komme seg litt unna området også, samtidig som alle så frem til en fin dag på søndag. Var jo meldt knallvær, sol, sol og sol..
Det liker jeg godt, men var spent på Odin, han var jo sååå treig i Sverige, var det varmen, diareen, eller hva?? fikk litt svar i dag  hvertfall.

Første løpet var igjen Snorri i agility.
Vi tok noen runder på treningsbanen, for å fjerne overtrykket. Løpet gikk helt strålende, helt til nedgangen på brua. Her sliter jeg med å finne teknikken og samarbeidet med Snorri på felt ned. Jeg tror jeg fører som med Odin, og det funker dårlig med Snorri. mye større fart og mer selvstendighet på den gutten. Her har vi noe å trene på videre. Det var eneste feilen, så en 10 plass ble det denne runden. Det er heller ikke verst i dette selskapet skal jeg si dere....( og med 12 sekunder til gode på tidsfristen)
Fikk noen bilder av Hans Thollef:


Så var det Odin sin tur. Vi startet bra, god flyt, noen vriene feller var det her, men vi jobbet på.. Helt til vi kom på slalominngangen. Der ville ikke Odin søke slalomen. IKKE snakk om. Prøvde en gang, to ganger, NEI, ikke F...... tenkte Odin.. ( nå smeller det snart tenkte de som kjenner meg, og det stemte godt) Odin fikk ei skikkelig salve av mor, og dere vil tro at han ble samarbeidsvillig da..... Huff, da var det jo ikke håp, Odin hater at mor blir sint... Så jeg gikk over på andre siden og ble med han. og som ei sa: tror han hadde 5 poter på feltet ned av bommen. Stakkars Odin, turde vel ikke annet. Mor gikk med ei stor tordensky over hodet. Han dempa alt han kunne resten...
Ikke fikk han skryt når han kom i mål heller stakkars... Huff hvor forferdelig jeg blir med ei tordensky over hodet mitt....

Men, to nye muligheter. Snorri stilte som alltid frisk og rask og alltid meget klar. Siste hopp løpet. :
Og skal si det var gutt som løp fort og gjorde jobben sin. Jeg tror faktisk ikke Snorri kan løpte fortere. Her gikk langhopp, slalom, hopp og tuneller unna i en fei: Synd det løpet ikke ble filmet, for det var knallbra.. Helt til tredjer siste hinder. Tror ikke han så hjulet en gang jeg... Han peisa på.......
Bøyde seg ikke en gang, bare sprang rett under hjulet. og hopp og i mål. Jeg lot han bare gå ut, i stede for å ta han tilbake og ta opp igjen hjulet.
Sååå stolt gutt.....Akkurat da skulle man tro han ble verdensmester på sin disk.... herlig..

Så var det Odin sitt siste løp. Hadde han også kunne få til et godt løp. Sorry Odin, kunne JEG ennå fått til et godt løp....
og oj,oj,oj, en ôkser...( to hopphindre etter hverandre med forskjellig høyde) sjelden i bruk, men der kom det gitt, og det har aldri vi gjort før... huff da, dårlig gjort mot Odin....
Men med friskt mot, mot start. Jeg hadde bestemt med for å gi Odin litt rom, og stole på at han følger meg. Det gjør han jo alltid, er bare jeg som ikke tør å stole på han..
jo da, Odin jobbet på, og føringen gikk som en drøm. Odin gjør jobben sin han.. Litt kjapp inn i slalom, så fikk 5 feil. men det betydde ingenting, Odin gikk som en drøm.
Helt til ôkseren. Der satset nok odin ift. første pinnen, og fikk den andre mitt i fleisen.. Stakkars Odin. Dette var dårlig gjort....
Men i mål med 10 feil, masse skryt og fornøyd fører... Her var det mye bra, og forvente at han skulle ta et hinder han aldri hadde prøvd før er for mye forlangt... Men han prøvde... så godt han kunne

Så som dere forstår, ble det ei helg med litt av hvert. MEN, gutta gjorde en kjempejobb. Handleren har fått mye å jobbe videre med.


Nå har vi kommet oss hjem, skal tømme godt bobilen i morgen, for å på onsdag begynne å planlegge vårt eget stevne neste helg..
Da skal vi igjen gå 8 løp, og jobbe på 3 stevner til.
Innen da har vi vel ikke fått trent på noe som helst. MEN, det å gå konkurranser i seg selv er god trening.
Og til slutt, tenk, vi var 6 islandshunder som stilte til start i helga.( pluss Snotra som var for ung til å få starte) Spredt fra klasse 1 til klasse 3.
Flott rase vi har...

Takk for en flott helg alle kjente som gjør disse helgene til en god opplevelse. Ikke minst alle hyggelige og oppmuntrende kommentarer når man selv føler at man ødelegger for bikkjene..
Nå kan vi bare starte og glede oss til neste helg..
( og skoa ble ikke med hjem en gang, de endte i søpla der de hører hjemme. De skal i hvertfall ikke ødelegge flere løp )
( og takk til den som tok bildene av oss... Mette??)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar