Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

torsdag 25. august 2011

Odin denne gang :-)

Ja, da var Odin gammel nok og kan få være med på en "ordentlig" utstilling..
Ikke enkelt å trene en hund frem mot utstilling, når man er så innmari "grønn" selv.
Jeg kontaktet en venninne. Hun har masse erfaring fra utstilling, og hjalp meg litt med hva vi skulle trene på. Odin nektet å stå rolig om han så en god bit som var veeeldig god,så det kunne vi legge fra oss.
Odin står finest uten godbiter, så lurer vi inn en liten godbit etterpå :-)
Det aller første vi måtte trene på var å forstå hva kommandoen "stå" betydde.

Så kom ferien og plutselig begynte det å nærme seg. Hvor ble det av all tiden vi skulle trene på? Odin har lært seg kommandoen "stå", men det var vel egentlig en del annet vi trenger å kunne også??
En liten trening siste uka ble det plass til, men det var vel bare en alt for sen krampetrekning.
Målet for utstillingen var å få en god uttalelse, slik at vi visste at alt var som det skulle.

Dagen kom og vi reiste til Harestua og spesialutsillingen. Siden Draumur måtte være hjemme ble han og Odd idar hjemme.
Det var meldt dårlig vær, så vi tok bobilen.. Kjekt med markise om det skulle regne. Vi plukket opp Vibeke og Frøya og satte nesen sørover...

Merker at vi begynner å kjenne en del folk i miljøet. Bare såå hyggelig å treffe folk igjen. Vi fikk kjøre ned til utstillingsområdet og rigget oss til. Ennå pent vær.. men.....

Så var det inn i ringen: Odin sto "nesten" pent, og gjorde en god jobb. Men når dommeren skulle se på han, OG tok han inntil seg.
DA må det være lov til å kose.. Han var jo så hyggelig denne mannen.....
Hmmm, her manglet det vel litt på oppdragelse i ringen,men,men gutten kosa seg fælt og rumpa gikk i ett sett :-)

Så kom styrkeprøven: Vi skulle stå rett opp og ned mens den hyggelige mannen fikk sagt mye pent om oss. Med litt jobbing gikk dette nesten bra..

Odin var flink til å gå i ringen og viste seg som en kjekk kar...

Så fikk vi masse sløyfer.. Hva betydde nå alt dette??
Rød sløyfe forsto jeg..Gutten var exellent. Bare det var en seier.
Men så fikk vi en rosa også??
Heldigvis kom Hans Thollef meg til unnsetning. ( han er kjent med min uvitenhet og mangel på kunnskap om utstilling)
Takk Hans Thollef ! Gutten hadde fått CK. Hmm, DET var overraskende !!

Her var uttalelsen fra dommeren:
" Utmerket type, normal utviklet for sin alder.
bra hode, saksebitt, gode pigmenter, bra benstilling, bra overlinje, enkle sporer foran, doble begge sider bak, bra bevegelser, litt åpen i pelsen
(alder og årstid)!

Så skulle vi slappe av litt og skravle litt mer før Odin skulle inn i ringen med de store gutta. ( nå var jo dagens mål oppnådd :-) )
Det var DA jeg viste min inkompetanse.
Odin sto jo fremst, da han var yngst. Hadde vi trent på at Odin skulle gå med store gutter bak seg? NEI, det hadde vi aldri gjort. Odin gikk omtrent dobbelt, eller skal vi si baklengs i ringen...
Dommeren prøvde å sette han bakerst men da var Odin helt i en annen verden..
De andre gutta var jo så tøffe og store !
(Han ene viste jo de flotte tennene sine også, så her måtte Odin skikkelig vise at han var kar han også )
Her har jeg MYYE å lære ! Her skulle vi jo hatt de supre godbitene som Odin bare ikke KAN motstå. KANSKJE kunne jeg oppnådd litt mer kontakt da??
(ja,ja både jeg og gutten gjode så godt vi kunne med den minimale treningen)
Her kom vi på sisteplass gitt, merkelig ( ha,ha.....)

Så ble Odin putta inn i buret igjen, så skulle jeg ta en runde i ringen med Frøya. Utrolig hva man tar på seg selv om man egentlig ikke kan ....
Men Frøya er jo en fantastisk dame som kan dette selv. Jeg lurer på om det kanskje var hun som viste frem meg.. (men har ikke sett noe kritikk skjema ennå ....)
Men Frøya fikk rød sløyfe takket være seg selv.. Herlig dame...

Dette ble en ny opplevelse som vi lærte litt av.
Jeg rakk jo ikke ta noen bilder, men Hans Thollef reddet meg igjen og sendte med noen bilder.. ( regner med at det er greit at jeg bruker dem her Hans Tollef...)

Nå får vi bare øve oss til neste gang.( men hallo, er jo bare to uker til..) Ja,ja, vi får hoppe i det der også ( på Hundorp tror jeg det er..)

Jeg har nok ikke den kjempestore iveren på utstilling, men vi får ta det som det kommer.
Her kommer bilder av veslesjefen i huset. Kjekk kar :-)



Takk for en kjempehyggelig dag til alle dere som var der, Berit og Camilla som delte markise med oss, og ikke minst Vibeke og Frøya. Alltid like hyggelig !! :-)

3 kommentarer:

  1. Bare hyggelig det, Ellen! Hva skulle vel jeg gjort uten deg den dagen...I allefall hadde jeg nok frøse godt og blitt kliss-våt...hehe...Dette blir jo bare koseligere og koseligere for hver gang vi IF-folk treffes - for en herlig gjeng!!

    SvarSlett
  2. Hehe, Odin måtte jo bare vise dommeren sitt veldig gode gemytt da dommeren skulle sjekke han. Altså en rasetypisk islending. Det må du skjønne ;-)

    Tror du, som HT sa på FB, fikk excellent da Frøya viste fram deg (det er dine ord) Syns jo Vibeke bør sende deg kritikken :-)

    Lykke til på Hundtorp!
    Jeg jobber med å få fri til Vikingskipet jeg...

    SvarSlett
  3. Jeg følger med på hvordan det går med Draumur også, selv om det ikke kommer noen kommentarer. Og jeg krysser fingre.

    SvarSlett