Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

lørdag 12. februar 2011

Ellen den 12. februar 2011


Akkurat nå sitter jeg og slapper av på sofaen.
Nok ei uke over, tiden flyr skal jeg si deg.
I dag har jeg og Draumur vært på fjellet og tatt oss en skikkelig skitur.
Med sol, kaldt, men helt nydelig vært gikk vi oss en herlig skitur innover fjellheimen. Ble vel 1,5 mil tror jeg. Og det er nok både for meg og Draumur. Draumur har lært å gå på høyre side av sporet, og øver på høyre og venstre.. Blir flinkere og flinkere!!
Odin må nok bli hjemme en stund til, litt tøft for en liten baby på tur...
Rart hvordan livet endrer seg på kort tid. Fra å grue oss til jentene skulle flytte ut, og til å være en full tids "hundemamma" til to skjønne Islendere...
Draumur er nok i skikkelig tenåringstrassen om dagen. I dag løp han ned på jordet som han pleier, jeg ropte han inn, men nei da....
Jeg så han hørte meg, men han gadd rett og slett ikke høre.. Draumur stakk ikke av, bare hadde "protestaksjon" mot verden akkurat da.
Etterhvert måtte jeg kle på meg mer klær, få på meg vinterskoene og trampa litt ampert ned på jordet. Draumur forsto nok at nå var grensa nådd. Jeg trengte ikke si noe annet enn å peke opp mot huset. Draumur kjenner sin matmor og gikk litt ydmyk opp mot huset.
Det som fungere best er å overse han, det HATER han...
Så nå er nok ungdomsstrassen på full fart inn. Noen ganger når vi trener fungerer alt supert, Draumur gir alt han har og er bare såååå flink.( vippa går snart av seg selv folkens!!)
Men andre ganger så er det akkurat som om vi ikke har øvd i det hele tatt...
Hvor er lærdommen blitt av?? Det er nok alderen ( håper vi)
Odin begynner å bli hund :-) En liten rakker som elsker å bære ting rundt i huset.
En skikkelig tøffing som ikke viker unna for selv store Afghanere..
"Jeg går rett på samme hva jeg støter på!"Blir nok en skikkelig tøffing dette her..
Odin går greit i bånd og elsker å rase med Draumur.
Så nå er livet mitt mye jobb, hund og trening.
Selv om det er hunder jeg trener så får jeg god trening jeg også.
Godt for kiloene det :-)
Den uken som kommer blir en travel uke.
Mandag rekker jeg dressurtreningen, tirsdag skal jeg øve med bandet som skal spille torsdag.
onsdag reiser vi til Lilletrøm for å se forestillingen til vår yngste datter Mette. Lillestrøm videregående har satt opp "West side story" ( danse og musikklinja)
Torsdag skal skolen vår ha elevforestilling i Maihaugsalen sammen med Trond-Viggo Torgersen.
333 elever på scena, alle trinn har sine egne sang nummere( kun Trond-Viggo sanger), og dette skal gå knirkefritt :-)
Vi gleder oss. Det er mye arbeid, men jammen er det morsomt...
Slike fellesopplevelser gir næring for fellesskap og samhold, og ikke minst læring på mange plan.
og da er det neste helg allerede!
Noen som sier at livet er kjedelig??
Da er det bare å henge på, så rekker du ikke å tenke på det en gang..

Ha en fin uke alle sammen.....

Håper vi treffes på hundetreffet hos Marianne til sommeren.
Vi har kjøpt oss bobil, og har blitt skikkelig hundefolk..:-)
Klar for en sommer med hundetreff, nordnorgetur og hyggelige stunder.
Kanskje vi treffes??
Har ikke slike hyggelige vårbilder her fra Lillehammer på lenge ennå, så vi får nyte vinteren..
Ha en hyggelig uke alle sammen !!!!

5 kommentarer:

  1. Ja, livet kan forandre seg gitt:-)

    Det kan se ut som om Daumur skulle trengt vedlikehold i innkallingstreningen. Det er alltid superviktig å vedlikeholde innkallingstreningen med masse belønning hver gang. Innkalling er jo ganske så viktig. Og om en øver masse nok på det, så kan ein få en hund som snur og kommer tilbake før den har tenkt seg om. Og det skal ikke masse øving til før det er frisket opp i. :-)
    Lykke til på forestillingen. Kan tenke meg det blir en opplevelse uten like :-)

    SvarSlett
  2. Ja tilkallingstreningen vår er en utfordring. Siden Draumur ikke er fan av godbiter, eller andre spiselige ting, er det alltid litt ekstra arbeid å jobbe med det. Om jeg gjemmer meg. JA, "Så bli der da.. Jeg kommer om litt!!",eller med leker, han henter dem og stikker videre. Heldigvis stikker han ikke av. Nei, befinner seg på jordet eller i skogskanten. MEN han bør komme når jeg roper..Men her gir vi ikke opp... Trening, trening,trening og atter trening...

    SvarSlett
  3. Det ser ut til at du får en travel uke ja, og det er jo kjempemorro å se på, når noen av ungene skal delta.
    Jeg syns også det er travle dager, selv for en pensjonist.Litt program må en ha hver dag, og da flyr tiden avsted. Dette er med å gjør livet innholdsrikt.
    Vi får vel noe å stri med en og hver, når det gjelder innkalling. Men vi får ta det etter hvert, og vi gir selfølgelig ikke opp.
    Og vi ser oss om etter campingvogn til sommeren, og har tenkt oss nordover.
    Så kanskje vi sees der også ?

    SvarSlett
  4. Travelt ja...Du har jammen med litt å gjøre Ellen..men virker som om du stor koser deg med det da ;)

    Draumur er i en pøbelalder, så hold ut! Jobb dagligt med innkallingen , å viktigst av alt IKKE hold han i bånd fordi du er redd han skal være ulydig...da blir det bare enda verre...

    SvarSlett
  5. Draumur løper som han pleier når vi henter posten. Hane r grei med det at han ikke stikker av. Driver rundt på jordet og snaltrer på fuglene. Spesielt i helgene... Står nok ikke tidlig nok opp på lørdag og søndag.For ellers i uka har ikke fuglene stått opp når vi går etter posten, så da går det greit...Draumur hører så fint på meg når han ser at jeg ser han..Men om han tror han ikke er oppdagen ::DA stikker han og gjør akkurat det han har mest lyst til... nemlig rase rundt på jordet og være skikkelig bajas... Vi holder ut, og trener alt vi kan..Han løper IKKE etter bilene lenger( postkasse står jo oppe ved veien, og han går løs... ( og det går bra!!) Og gi opp, nei her holder vi på.. Er nok mye striere enn så :-)

    SvarSlett