Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

søndag 31. august 2014

Å utfordre seg selv

Etter mange år som jeg har grublet på dette, har jeg kastet meg ut i videre utdanning,
Ja... Ikke at jeg egentlig noen gang har sluttet å utdanne meg,. Men det å gå videre på neste nivå har vel vært en drøm, altså master neste..
Etter en lang og litt brokete høst, endte jeg opp ved NTNU i Trondheim. Der fikk jeg godkjent mine tidligere fag, og har for igjen metodefaget og oppgaven.
Heldigvis har jeg Hanne i Trondheim, så overnatting har jeg,

Med friskt mot møtte 12 voksne damer opp ved metode fag.. Vi startet dagen med en hyggelig mann som skulle ha innføring i statistikk.
For å si det slik, har vel aldri følt meg så dum i hele mitt liv, er dette innføring??? Han snakket fort og lenge, spurte om det var noe vi lurte på ( og vi ante jo ikke selv om vi lurte på noe som helst, for vi forsto ingenting !!!) tror alle 12 var kommet inn i en lett koma tilstand, men underkjeven enten hardt bitt sammen, eller med store møtende øyne..
Jeg satt bare å tenkte på " hva har jeg gjort!!! " dette her er jeg for dum til !!!
Han skrev masse flotte formler på tavla, men symboler og tegn jeg heller aldri har hørt om.. Dette her er krise!!!!
Så til lunch sto tvilen i alles øyne tror jeg,. Men ingen så hverandres for vi hadde nok med oss selv.

Heldigvis var han etter lunch både hyggelig og folkelig, kvantitativ metode var forståelig., om jeg ikke kan det så forsto jeg ordne som kom ut av munnen på læreren. Det er en fordel når man er på skolen.
Så har tre dager gått i en fei, med både kvalitativ metode og historisk metode...
I dag hadde vi to fyrverkeri av damer som snakket om prosjektdesign.... Ha skal vi skrive om, hvordan jobbe frem en master,. Så takk for en flott avslutning damer, ;-)

Men man får virkelig noen refleksjoner som " voksen" student. Du kjenner på stemningen hvordan energi nivået i skolen er høyt. I dag hørte jeg studenter som rødglødende hadde et foredrag for en annen ift, Dalai Lama og besøket i Norge,. Det virket som en forening som jobbet for politisk engasjement, studentokesteret spilt med STORT engasjement i gangen, ( og med 10 meter opp i taket og i en stor hall, ble det Myyye lyd. )Bortenfor sto noen og danset swing,.. Bli med og dans!!
Det yrer i alle hjørner..man merker hvordan de forskjellige grupper og enkeltpersoner har et stort behov for å markerer seg i nye grupper, nye miljøer og tilpasse seg. Sukk... Nesten så jeg misunner dem den ungdommelige iveren, men alt det andre,,. Tja,... Noen ting er det godt å være ferdig med.
Men om man kjenner på det er det litt skummelt å være " gammel" også. Har man brukt livet rett, hva hadde man valgt om man kunne velge på nytt?

Jeg føler jo jeg har et aktiv, eget liv, men her merker man at energien er ung, lovende, ivrig, stort engasjement, og en ungdommelig pågangsmot som man bare har i akkurat denne perioden i livet,
Tenk en institusjon for innehar de fremtidige lederene, de som faktisk skal bære landet videre.. Og midt oppe i dette sitter jeg,.
Ikke i starten i livet, ikke fremtiden, ikke engasjert i andre på skolen, bare her for meg selv.. For selv å oppnå noe jeg har drømt om.  Er jeg helt riv ruskende gal?
Tja antagelig, men både stri og egen, så har jeg begynt skal jeg jammen stå i det også.. På en eller annen måte.

Så nå skal jeg hjem og lese om statistikk... Heldigvis heter boka elementær statistikk. Nei forresten det er en kompendie ...
Jeg tror jeg forresten skal diskutere hva som ligger inn under begrepet elementært med læreren, når man mener at elementært er 500 sider med ting jeg ikke forstår.
400 sider er f..... meg ikke elementært!!!!
Se da..



Så er det noen der ute som er god på "elementær" statistikk, tar jeg virkelig i mot hjelp.. For dette her er helt gresk for meg... Ja skal jo lese litt først.. men ble litt motløs...
Men prøver å ikke glemme at målet var å overleve ;-)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar