Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

søndag 2. mars 2014

Mens vi venter på ny sesong

Etter Moelven er det bare å fortsette å trene, trene og trene.. Ikke med motivasjonen på topp, selv om Moelven ga meg bare flotte svar... Vi må finne på noe annet en stund.
På grunn av dårlig skiføre har det blitt få skiturer i vinter... Jo da får vi blåse litt av de kunster vi aldri har kunnet... Nemlig Rallylydighet.
Vi tropper opp på trening hver torsdag, gjør ting vi ikke kan, og tar med oss dette inn i neste uke.... Dette er gøy!!- Ingen forventninger, ingen krav, bare moro!!! Og ikke minst, noe å trene på hver uke.... Nye ting vi ikke kan!!
og ikke bare det------ her trener de ikke klasse 1 baner, men blanding fra klasse en til elite....
Herlig, det må jo bli en utfordring!
Første gang var det mye vi ikke fikk til.. De enkleste øvelsene kan vi jo, sitte, stå, ligg, gå, innkalling  og slike ting.. men her er det masse å gripe fatt i..

Uke 1: Trene på å gå sikk-sakk under beina når jeg går fremover.. Dette har vi aldri prøvd før.. Snorri lærte dette kjempefort, og Odin like hakk i hel.....( forresten Snorri lærer alt bare han får godbiter...)
Gå til kjegle er også noe vi aldri har gjort.. Ha,ha,ha, de sto der og bare så på meg.. ( så den hoppa vi over..)

Uke 2: Denne gangen var ikke sikk-sakk med selvsagt.( men nå kan vi det).. men nye utfordringer....
Dagens største var faktisk at det sto en slalom midt i banen.. Jeg merka hvordan øynene til Odin lyste opp og han storma gjennom slalomen.... Yess...... endelig agility!!! så oppdaget jeg like stor fortvilelse når det kom..... ET SKILT!!!! et jæ..... skilt, ikke noe hopp, ikke noe tunnel... ja,ja, hadde jo akkurat sett muligheten , og den endte rett i grus. Det var VELDIG vanskelig å lande etterpå. Odin er nemlig bare såååååå utålmodig å gjøre noe som helst i hallen utenom agility.
Ikke bare skal vi trene noe som er såååå rolig, men man skal bli erta opp også....Utfordringen for Odin er å kunne  holde kjeft å være litt mer tålmodig... men,men det kommer kanskje??
Det var også bytte bak og foran.. Odin synes ikke det er noe å gå på "feil" side". Han vil gjerne over på venstre siden...
Snorri derimot klarer ikke bryte ryggen sin rundt slik at han kommer seg rundt... Ha,ha,ha, og jeg er ikke lang nok i arma til å føre han rundt.. men hallo, det var jo for å trene vi ble med på dette her.
Så er det noe vi også må ta med på "trenings-lista.." Stå , gå fra( den er enkel) men at noen skal komme og klappe en på ryggen uten å få hilse eller få kos... Hallo, det er også slikt som gutta mine ikke forstår.. Da er man opplært til å logre, gni seg mot personen og få masse kos... og her kommer det noen som ikke ser på meg en gang , gir en litt "kjølig" klapp før de snur seg og går.. Dritt.,.. Dette her er bare lureri...!
Masse å øve på til neste uke: Bytte bak og foran, snurre rundt ved siden av fører, og stå og bli klappet uten kos.. Ja den siste er vi ikke sikker på om vi vil øve på en gang...

Uke 3: Sikk-sakk sitter, snurr rundt sitter hos begge, bytt bak går med godbit, og Odin forstår "nesten" at han skal faktisk gå på høyre side..
Flott bane denne gangen også. Denne uka er det vel mor som er dårligst.. Så til neste uke skal vi trene på å lære gutta å lese skilt selv... Er ikke helt sikker på valg av metode for innlæringen ennå, men skal ingenting være uprøvd. Mor kjenner på at det er utrolig befriende å trene på noe uten noen form for prestasjoner som skal vises frem senere... :-) Dette er jo bare gøy!

Jeg sitter litt fast på lesetreningen( litt ivrig i tjenesten der tror jeg) men vi har plukket opp kjegle trening. Startet innlæringen av å gå til kjeglen og stå der, og tilbake på plass.
Har bare hatt en økt med vi er i gang... så er det vedlikehold da... Snurr rundt, sikk-sakk,. bytt bak og bytt foran.
Ja så er det en ting til vi har øvd på, som jeg har trent på og klødd meg litt i hodet over....  Rygging.. Det har vi aldri prøvd før. Odin setter seg så fort han skal rygge. Snorri han tok det greit, hallo er jo godbiter å få. Jeg strekker ut hånda mot han, han rygger og da åpner jeg hånda... Funka kjapt.. ja etter noen metodeblemmer. Prøvde langs vegg, fritt på gulvet, ja litt av hvert egentlig.. MEN, i går fant jeg løsningen for Odin. To hunder, to hender! Ved siden av hverandre rygger Odin som en gud. Da har han jo Snorri å følge. Så kjeden her er: Snorri elsker godbit, Snorri har forstått, Odin kan ikke, Odin følger broder`n og Odin liker også godbiter når de er gode...
Her har vi treningsformen i Isakstua.. Ha,ha,ha, mye man skal prøve...

Ja vi trener agility et par ganger hver uke, og har våre mål der... Vi gleder oss masse til kurs i Kongsvingerhallen i påsken, og håper vi lærer mye og får nytt påfyll og mer energi for videre terping.
Men har virkelig fått smaken av å bare trene for moro... Viktig følelse å ha i hundetrening, alt skal ikke være så seriøst. Vi har egentlig funnet litt tilbake til trening for hyggen sin skyld.....

Leke oss..... gjøre som vi vil....ingen som krever noe, men flotte treningskamerater som gir gode tips og tilbakemeldinger for at vi skal få til..( ja og som har tålmodigheten med oss da). Når man da kommer på trening og blir møtt med smil, åpenhet og kompetanse.. Dette må vi fortsette med, lærer gjør vi jo også.. :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar