Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

søndag 3. februar 2013

1-1-4-4, jobbe,jobbe


Ja, for dette sier vel alt om denne helga.
Agilitykonkurranse nesten på hjemmebane.
Vi startet lørdag morgen klokka 09.00. Snorri var som vanlig litt fornærmet over å ikke få være med. Odin derimot kunne godt tenkt seg å sove litt til. Odin vil forresten starte en kampanje for å kunne starte alle agilitykonkurranser litt utpå dagen,slik at han kan få en skikkelig skjønnhetssøvn før man starter...
Hjelper ikke på rynkene at man starter før fuggel`n fis.......Men,men vi var da på plass i hallen i god tid.. Der var alle de andre gærningene fra Lillehammer også.

Vi startet med agility.... Odin gjennomfører et knall løp. Ingen feltfeil, fantastisk.........!
Odin jobber på og følger meg som en drøm.. Imponerende..og jammen ble det en førsteplass!!!
Den lille vegringen vi fikk var føreren sin feil..
Odin kan jo ikke vite hvor han skulle når føreren ikke viser en dritt... skikkelig ræva føring!!!! Odin feis forbi langhoppet.. ja,ja, jeg fikk snudd han og fortalt han hvor vi skulle ( litt seint, men,men, takket være flink hund ble det bare en vegring...)
Litt tidlig og tro at bikkja skal klare banene selv kanskje?? Nå må jeg skjerpe meg...

Men, tross alt, er dette lovende for helga. Særlig når kroppen til føreren er litt skranglete i utgangspunktet....

Odin er superdårlig til å "logge av" mellom løpene. Han sitter i buret sitt, og følger med på alt som skjer..... ( her trenger vi noen tips...) I Kongsvinger prøvde jeg å sette han i bilen, men nei da... odin slapper ikke av...bare sitter i bilen og kikker, online....
Best er det i bur, hvor han kan sitte og følge med hvor matmor er til enhver tid....

Det er bare såååå morsomt å se på dyktige agilityfolk... her er det mye bra å se på....


Det ble mye venting.. , timingen gikk skikkelig på ræva... Men, vi venter og venter...
Så ble det klart for hopp.
Jeg brifet og Odin var stjerneklar som alltid... ( noe hallen også er klar over.... ja,ja, Odin han sier i hvertfall fra når han skal gå agility... )

Odin følger meg som en drøm, ikke får største fart, men feilfritt!!! Nytt napp i hopp. ( hadde vært fint om vi kunne vekslet inn et napp i hopp med agility :-)

For første gang stiller vi med lag i mellomklassen..
Vi er bare tre stykker i helga, så alle teller. Men, når vi har som mål med laget å få en treningsrunde til, glede å hygge, er presset heldigvis ikke så stort¨.
Vår kjære lapphund har en tendens til å bruke agilitybanen til å sjekke damer. ( man får da så innmari fin oversikt over hallen fra utpå banen.... så han stikker som regel av for å sjekke varene.. )
Men Odin står på og bra, en feil i slalomen, men han jobber og jobber og jobber og jobber...

Vi reiser fornøyde og slitne hjem. Vi hadde tenkt å gå åpen hopp, men nok får være nok.. halv seks begynte åpen hopp med 80 startende i stor.. så er det liten og mellom.. Nei, der går grensa.. vi reiser hjem..fornøyde etter to førsteplasser og et flott lagløp.

Søndag starter vi ennå en time tidligere. Snorri er med som heiagjeng i dag. Odin kunne nok helst tenkt seg å ligge hjemme i senga, men blir da med... ( heldigvis)
Men når vi kommer ut at bilen på Moelv er han klar.. de er helt i hundre begge to når de hører alle hundene...
Ny start med agility:
Odin jobber og jobber... Jeg er imponert hvor flink han er til å følge meg... BAre vippa igjen, og to hopp, så er vi i mål... Og mens føreren er i sine egne tanker om snart et godt løp igjen gjennomført, tar Odin en flyvevippe... Sto på felt, men ventet ikke til vippa var i bakken. Feil......
Hallo, våkne her da!!!!! Man er ikke ferdig før man er i mål..
Dette hadde jeg fortjent, men ikke Odin.. Prate om bevisstløs fører... Idiot.. Ja,ja, gjort er gjort og spist er spist.. Så kan jeg irritere meg grønn over dette løpet en stund fremover. Hjelper ikke med dyktig hund når føreren sover... Ikke mye jeg skulle holdt igjen på vippa før det hadde vært feilfritt...
MEN, når en av to i ekvispasjen ikke gjør jobben sin, så blir det slik.. BAre så irriterende at det er min egen feil... ( mye enklere å skylde på bikkja.....)
Knurr!!!!!
4 plass i dag...

Snart er det hopp. Ja snart er realtivt, men i forhold til lørdagen gikk det i dag kjapt unna.
Jeg kjenner at jeg ikke er helt online selv heller.. Kroppen krangler.. det er kaldt i hallen..

Men vi setter i gang med godt mot.
Odin jobber på..... jeg fører rett og slett ikke godt nok inn i slalomen.... og igjen en feil..
Dritt... jeg er utrolig utafor.. Odin er jo så flink,..( Vi må nok automatisere slalominngang slik at føreren ikke må føre så veldig.. ja, det den ene ikke kan må jo den andre kunne....)
Ellers et flott løp.. NÅ begynner gutten min å bli sliten.... Ikke akkurat full fart..
men en flott 4 plass ble det nå også...

Helt på slutten av dagen var det lag som sto igjen.. Målet var at Lapphunden skulle holde seg på banen!!!! og det gjorde han !!! Gratulerer Aragon... fortsett slik!
Odin er sistemann ut.. Nå har han faktisk fått ladet opp litt igjen.. Og er helt klar!
Flott løp, men feil slalominngang. ( jeg ,merker at slalominngangen er sårbar når Odin er sliten... Her må vi jobbe videre...)

MEN, noe jeg merker er at Odin faktisk ikke er så stressa når Snorri er med. Det er nok godt å ha lillebror på laget.......
Da er det også tid for litt kos og hygge inne i buret....
Og siden Snorri nå snart er gammel nok.. Om 20 dager faktisk....
Så da er vi en til på laget.... Han var nok klar for å stille i dag også, men slik er det når man bare er ei skikkelig barnerumpe. Neste gang Snorri, neste gang..
Men, fin trening for veslegutt også. ikke enkelt å holde fokus når det er så mange hunder rundt...
Spennende til neste start Snorri...

Jeg reiser hjem med følelsen av at jeg ikke gjorde jobben min i helga.. Odin knallflink, hele tiden.
Føreren ikke så bra..
Her er litt avv det jeg har å tygge på til neste gang:

1: Forvent ikke at bikkja skal vite av seg selv hvor han skal, FØR BIKKJA på alle hinder.
2: Odin trenger ennå klar visning på slalominngang.
3: Tro ikke du er i mål før siste hinder er passert.
4: Lillebror er en god avslapningsfaktor for Odin..
5: Sliten fører hjelper ikke på god føring.
6: Agility er et team arbeid, hjelper ikke at bare en er på topp..
7: 6 løp på ei helg er i hvertfall nok. Legg ikke opp til 6 løp X 2 når Snorri begynner.
   Føreren i dette laget har sin begrensing.
8: Agility er gøy. Godt samarbeid gir godfølelse..
9: Gleder meg til neste gang.

Men, leser jo selv her at jeg krever mye..
Hallo, Odin har ikke vært med ett år ennå, faktisk bare 9 mnd
( og med allerede 2 napp i agility og 4 napp i hopp)

Kravstor sa du??
Ja, antaglig... sukk......Tenk ingen feltfeil i løpet av hele helga.. !
Odin du er så flink, stolt av deg..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar