Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

lørdag 23. oktober 2010

På fjellet uten bånd !

I dag var det nyydelig vær, og en perfekt dag for vår etterlengtede tur uten bånd på fjellet.
Vi kasta oss i bilen, utstyrt med godbiter og kamera.
Dette var en spennende dag.
Var Draumur så trygg og lydig som jeg mente, eller legger jeg bare alltid godvilja til?

Jeg kjørte opp til sætra, parkerte og tenkte at nå fikk det bare stå til...
Draumur ble sluppet ut av bilen, og snuste litt rundt omkring.
I starten var det en ganske bratt sti, så Draumur hoppet og spratt et stykke foran meg. Jeg trente litt på tilkalling og "på plass", og Draumur kom i full fart HVER gang.

Jeg kjente skuldrene slappet litt mer av.
(Jeg hadde tatt med siste tilskudd på godbitfronten, nemlig fiskekaker. )
DET er kjempegodt, og fristet nok litt ekstra.

Etterhvert som vi gikk innover fjellet tok Draumur kommandoen vent og stopp.
Jeg fant ut at "vent" funka en liten stund, da venta han et minutt eller to før han gikk videre.
Men stopp funka bra. Da sto han i ro til jeg nådde han igjen.

Tror dere jeg var stolt eller ? Ser ut som om Draumur var litt stolt også :-) Plutselig forsvant gutten over en haug, og borte var han..

Hjelp, hvor var den lydige snille gutten min??
Jeg løfta blikket og der så jeg to turgåere gikk langt der oppe.
Og hvem sto og logret et par meter nedenfor??
Jo Draumur hadde på en,to,tre løpt opp dit.

Jeg plystra på han, og gutten kom som et olja lyn .
Vi gikk sammen oppover, og gutten gikk pent på fot.

Etterhvert møtte vi de to hyggelige turgåerne.
Jeg spurte om Draumur hadde hoppet på dem, men neida, Draumur hadde løpt mot dem, og stoppet de meterne foran dem, sett skeptisk på dem, og snudd( det var vel omtrent da jeg plystra på han vil jeg tro)

Vi rusla opp på "Kriksfjellet" og hadde en hyggelig stopp der oppe med nydelig panoramautsikt.

Draumur synes også det var mye å kikke på der oppe "på toppen av verden."
( blitt kjekk kar, ikke sant??)

På turen ned hadde jeg samme erfaring.. Draumur er en drøm og ha med seg på tur.
Så nå var neste utfordring:
Vi gikk nedover, og noen småfugler fanget Draumurs oppmerksomhet. Jeg gikk bare videre, mens Draumur var på småfugl-jakt inni noen einebusker.

Jeg gjemte meg bak et tre lenger nede på stien, og ventet..
Etter 3-4 minutter plystret jeg på Draumur, og hva skjedde??
Jo, Draumur kastet seg ut av buskene, og la på sprang. Fant matmor bak treet og satte seg lydig ned for en fiskekakebit. DET var imponerende!
Resten av turen gikk som en lek, og jeg fikk bekreftet at Draumur ER til å stole på !!!
Det var en lettet hundeeier og en lykkelig og sliten hund som kom ned til bilen igjen...

Det ble mye hundebilder i dag, da jeg IKKE hadde med macrolinsa mi.
Dere skulle sett de nydelige iskrystallene jeg kunne ha tatt fine bilder av....Sukk......
Men, men målet var hund uten bånd i dag, så får jeg se om været holder til en tur i morgen også.
og da MED macrolinse.
Utrolig hvor mange fine motiver man finner når man ikke har med riktig linse.......

Til slutt et bilde av Draumur som jeg tok utenfor her i går:

Ha en flott høsthelg alle sammen !!







5 kommentarer:

  1. Så flott! At Draumur er en drøm å ha med på tur..uten i band...Ja, det er jo en drømme-situasjon, det....:o)

    SvarSlett
  2. Ja, det var så deilig å få til dette. Har langlina i lomma, men det var deilig å slippe å bruke den. Vil nok ikke ta en "båndløs" tur der det er mye folk, men finner alltid steder hvor man ikke går i kø

    SvarSlett
  3. Nå er du endelig der du ønsker å være! Bra jobba Ellen...Draumur kommer nok til å bli den drømme hunden du ønsket deg, og han er jo på god vei allerede!! Å med tanke på hvordan han var som valp, så er han kommet langt! Å for noen fantastiske bilder du har tatt av han...han er så vakker!!

    SvarSlett
  4. Flinke gutten din :-) Morsomt å se at jobbinga har gitt så gode resultater. Dere har vært kjempeflinke! Og mange flotte bilder har du tatt.

    SvarSlett
  5. Tusen takk alle sammen :-) Ja gutten er kjempeflink. I dag gjentok vi turen( den skal dere nok få høre mer om ( denne gangen med macrokamera) Så nå ligger Draumur rett ut som et slips på gulvet.. Etter 3 timer med fri løping blir man jammen sliten.. Takk for all støtte folkens, det er jo morro da :-)

    SvarSlett