Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

fredag 29. mars 2013

Påskeferie !!

Endelig påskeferie !!!!



 
Første delen av påsken skulle vi være hjemme hos mamma og pappa på Otta. Og sola viser seg fra sin eller beste side i år. Jammen på tide, den skylder i hvertfall meg maaaange soldager fra de siste årene....

Jeg og gutta reiste en dag opp på Høvringen for å få med oss en skitur. Regnet med å gå i kø, men akkurat med dette strålende været var det verdt det.
Hadde lyst til å gå fra Høvringen til Mysusæter. Men...... det var over 2 mil, og Snorri har vist at han synes 1,5 mil er langt nok.... fristende.... men ok, da fikk jeg gå i gamle fotefar og med mål 13 km......
Vi hadde nemlig hytte på Høvringen en gang, og da gikk vi inn til Smuksjøsæter, oppover Wiesel-løypa, inn og kjøpe solbærtoddy, før vi tok turen tilbake.

Så nydelig vær, og båret på gode barndomsminner pakket vi oss ut av bilen, smurte på posesalve( flink jente.. pleier nemlig ikke å huske den biten før vi er i gang...)
Ivrige gutter satte i veg, nå var detr bare å komme seg bort på Wiesel løypa. Før i tiden var det dette som var den skikkelig tråkka løypa, men nå var det "trikkespor" på kryss og tvers over hele fjellet.

Ikke vondt på en slik dag......
Sol og hvite fjell...
og i selskap med to flotte karer blir dette en knalldag.
 
Men hvor var alle menneskene?
 
Dette er den flotteste dagen man kunne tenke seg, og her er det............ nesten folketomt,.. hva skjer? er alle på butikken ? Så vel 10-12 stk på hele turen innover...
Bare mens vi gikk, kjente jeg det kokte i solfaktoren( faktor 30) i ansiktet.... Her kunne vi bare rusle innover og nyyyyte..
Så fort vi stoppet rullet Odin seg i snøen.. ikke bare hun på ski som nyter dagen....


Midt inne i fjellheimen ligger Smuksjøsæter. Et yndet stoppested for små og store skiløpere..

Gamle og gode minner strømmer på.
Når vi endelig kom frem dit var det veeeldig fristende å gå videre i det flotte været. Peer-Gynt hytta , kun 4 km. unna...hmm, fristende men jeg ville aldri kunne ta Snorri under armen og bære han hjem om det ble for langt.. Too heavy dog.......
Altså stopp her.
og gutta måtte vente ute mens mor var inne og kjøpte "gamle minne".

Solbærtoddy og kvikklunch....
Ikke fordi jeg trengte, men... jo fordi jeg trengte å å vekke opp igjen gode minner.
og godt var det..
Gutta fikk sine obligatoriske brødskiver med leverpostei...
Etter en god stopp, satte vi nesen hjem..Snorri jobbet bra og jeg er så fornøyd med hvordan de går i løypa. På høyre side, kan gå forbi uten å hilse på alle. Det vanskeligste eller kanskje mest umulige er å gå forbi snille, men løse hunder i løypa. De kommer bort og snuser.. men allerede da er all trening på å ikke hilse borte...
Her skal de gå:
http://www.youtube.com/watch?v=t3QU6lgKMb4&feature=youtu.be

Flinke er de...
Jeg var redd vi ikke skulle få nyte hele dagen, så vi måtte ha en stopp til før vi kom ned mot hyttefeltene igjen. Vi gikk bort fra løypene og slapp dem.
Litt bilder ( veldig mye kontrast, for her var det skarpt vær gitt)


Så måtte gutta få leike litt. Ja det var morsomt for Snorri i hvertfall.......( og legg merke til på slutten av filmen.. jeg roper på dem, og jammen brå snur de og kommer.. er gutta sine det..)
http://www.youtube.com/watch?v=QfqhnjAbmq8&feature=youtu.be

Så var det bare å kjøre i veg ned igjen....
For en dag!

Når det er så tidlig påske som i år har jeg bursdag i påsken. Pappa har i lenger tid hatt en hemmelighet.. I år var det han som hadde fikset bursdagsgaven....
Han har foret meg med små tips i lenger tid....Jeg hadde sagt noe jeg ønsket meg en gang......
umulig å tippe, men desto mer spennende.


Pappa var nok nesten like spent som jeg...
Hmm, det stemmer, så en gang en vær-elghund... og det var sant, jeg ønsker meg en slik Islandshund.. og nå.. har jeg en :-)

Pappa har laget den selv, brukt et bilde av Odin og forstørret. Herlig.. elsker den.


TUSEN TAKK PAPPA !

Nå mangler det bare å få den opp.. men snart...........
Takk for en hyggelig bursdag. Gubben hadde ordnet kake, så med sol, pakker, kake og godt selskap må jeg si at det slettes ikke er værst å ha bursdag. ( beklager Odd Idar og mamma, hunden og pappa tok fokusen i år ;-)  )
I dag reiste vi hjem og skal fortsette påskefeiringen hjemme.... Her kommer Mette hjem, vi skal bytte leieboer,fikse litt nede, jobbe litt, håper på noen skiturer til, og håper solen fortsetter i mange,mange dager til....
Fortsatt God påske til dere alle !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar