Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

søndag 25. mars 2012

Kurs i rallylydighet

Da var endelig helgen her.
Vi har gledet oss til å lære rallylydighet.
Jeg synes ren lydighet er litt "strengt", og det har virket som rallylydighet har vært litt mer "folkelig"
Vi var så heldige å fikk leid inn Berit Smaaland for en helg.
Kurset ble fullt på 1-2-3, så nå var det bare å glede seg.
Fredag kveld møttes vi hjemme hos meg for en teoretisk innlæring, og litt "bli kjent".
Lørdag var den store dagen.Endelig i gang.
Vi var en skikkelig bukett med forskjellige hunder og førere,og selvsagt med hvert vårt utgangspunkt.
Jeg og Odin har tjuvtrent litt,men spennende...
Odin er superflink, men nå i tenårene har han begynt å bjeffe når vi jobber.
Det går meg helt "i ryggmargen" JEG VIL IKKE HA BJEFFING!!!!!!
Men, øvelsene gikk bra..
Odin går pent på fot ( om vi kutter ut lyden)Jeg føler at han begynte med dette fordi han vil bestemme når han skal ha godbit.. HAn går rett og slett og prater med meg...
Skal man da ha fokus på rallylydigheten, eller bjeffing...( fortell meg den som kan, det er den samme utfordringen på agilitybanen)
Tja, ble nok litt av hvert, men jammen lærte vi mye.
Odin har god konsentrasjon,er fokusert og vil så gjerne gjøre matmor tillags.
Jammen fikk Snorri være med også. Noe mindre kunnskap, men fokus og viljen til å gjøre matmor tillags er absolutt der.
Flink liten gutt det..
Dette er virkelig en treningsform som man kan gjøre både med en hund på 17 mnd og en valp på snart 7 mnd.
God måte å trene kontakt, og grunnleggende lydighetsøvelser på.
MEN, her har du lov til å snakke med hunden din, skryte,og ikke minst ha det gøy.( pluss ikke så innmari mye pirking....)
Vi var jo heldige og fikk nydelig vær
( så nå er jeg helt stiv i ansiktet også ;-) )
Mye glede,humor,god informasjon,mye ny læring,flotte hundeeiere som ville lære, en instruktør som tok oss på kornet og som ga oss mye nytt innput
( takk Berit).
Hva mer kan man ønske seg?
Nå er det jo bare treningen som står igjen ;-)
MEN, vi er godt i gang..
( og jeg skal kjøpe meg vannpistol, det hater Odin.. Den bjeffingen når vi trener skal jeg ta knekken på...... håper jeg)
Ha en fin uke folkens... Nå skal vi trene rallylydighet..( og agility)
Neste kurs er agilitykurs i april.. og ett i juni.. Så her er det mange hundehelger som står for tur...

2 kommentarer:

  1. Så flinke dere er!! Rally er kjempe-gøy. Det passer innmari bra for Dimma og meg - har til gode å teste det ut med Glenna.....blir nok et kurs med ho etterhvert, også. Nå går vi grunnkurs ;o)

    Lykke til videre med treninga!

    SvarSlett
  2. Så flinke dere er Ellen!! jammen med er dere med på mye gøy!

    SvarSlett