Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

tirsdag 27. juli 2010

Hjemmelagede knekkebrød/kjeks

Hei, i går laget jeg kjempegode knekkebrød/kjeks. Siden Marianne ville ha oppskriften, skriver jeg den bare her, til alle de som vil bake.
Utrolig lettvint:

2 dl. grov sammalt hvete/ evt. rug
2 dl. havregryn
2 dl. havrekli
2 dl. sesamfrø
2.dl. solsikkefrø
1.dl. linfrø
1.dl. kruskakli
2.ts. salt
7.dl. vann
sesamfrø på toppen etter ønske

Bland alt sammen , og la det stå og svelle i 30 minutter. Del deigen i 3 ( i oppskriften står det 2, men jeg vil ha dem tynne), og klapp den utover platene på bakepapir. ( bruk bare en slikkepott)
Jeg strør litt ekstra sesamfrø oppå.
Stekes på varmluft 170 grader i 45 til 60 minutter.
Etter 10 minutter tar du ut brettene og deler opp til passende biter( jeg bruker pizzarulle)
Fortsett stekingen.
Åpne døra noen ganger iløpet av stekingen slik at dampen slipper ut.

Lykke til, de blir kjempegode !!

7 kommentarer:

  1. Denne oppskriften har jeg også, kjempegode knekkebrød. Godt som "kveldsmat" når man er litt småsugen på noe godt :o) Men jeg opplever at jeg alltids er nødt til å steke dem lengere enn det som står i oppskriften. Mulig det er min ovn som er litt treg :o)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Jeg må også steke dem i 60 minutter. Og det er de tynneste. Resten får nok ca. 10 minutter til..Men gode blir de i hvertfall, og sunne :-)

    SvarSlett
  4. Ja disse var knallgoe Ellen..skal til å bake jeg så fort skoleklokka ringer igjen!!

    SvarSlett
  5. Trenger ikke skoleklokke for å bake skjønner du Marianne :-) Veggklokke holder, for å kunne følge med tiden ( he, he, he,)

    SvarSlett
  6. Hvor gode er de til å oppbevare da Ellen?
    Tett boks i et par tre dager eller?

    SvarSlett
  7. De oppbevares som knekkebrød om de er helt tørre, og det er til støvet tar dem, eller de er oppspist :-)

    SvarSlett